Drinkwater komt uit de kraan, niet uit de fles

Jonge mensen, vijftien- tot dertigjarigen, reizen steeds vaker naar het buitenland. Daar komen ze in aanraking met vreemde gewoontes. Het drinken van water uit de fles bijvoorbeeld....

Dat is erg, heel erg, vindt een deel van de Nederlandse waterwereld. Hoogste tijd dus om het imago van kraanwater op te krikken.

'Vers water komt gewoon uit de kraan', is de slogan waarmee Vitens, het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland, haar consumenten gaat benaderen - de jonge dan. Dat gebeurt onder meer in de vorm van een filmpje met een rapper. Hij meldt - humor - een glas water heffend dat 'zijn water' op 256 verschillende aspecten wordt gecontroleerd.

Dit filmpje draait in bioscopen in het verzorgingsgebied van Vitens in het Noord-Nederland. Daar zal ook worden geadverteerd in kranten en op de radio. 'Waarom anderhalve euro betalen voor een liter water uit de Ardennen, als het hier duizend maal goedkoper uit de kraan komt', is een boodschap.

Drinkwaterbedrijf Vitens heeft de komende jaren enige tonnen per jaar beschikbaar voor het kraanwaterimago. 'Er is veel miscommunicatie over ons drinkwater', aldus Vitens-baas Jos van Winkelen tijdens de presentatie woensdag van de imagocampagne. 'Dat komt ook omdat er in sommige buitenlanden wel degelijk drinkwater van mindere kwaliteit, gechloreerd bijvoorbeeld, uit de kraan komt.'

De kennis over het product drinkwater is aan het verwateren en aan het vertroebelen, vindt Van Winkelen. 'En dat is vooral bij de jeugd het geval, die loopt met die flesjes. Daar willen we met het geven van betrouwbare informatie iets aan gaan doen.' Die staat sinds dinsdag ook op een website: verswater.nl.

In eerste instantie zouden alle drinkwaterbedrijven, verenigd in de Vewin, mee doen met zo'n imagocampagne. Er werden tevredenheids- en communicatieonderzoeken gedaan en er werd een filmpje gemaakt. Een deel van water-Nederland haakte daarna af. Vitens is alleen doorgegaan, deels ondersteund door waterbedrijf Evides dat na de zomer 'volledig' mee gaat doen.

Waterbedrijf Hydron (Midden-Nederland) ziet niets in zo'n gezamenlijke imagocampagne. 'We hebben naar aanleiding van het Vitens-voorstel onderzoek laten doen. Daaruit blijkt dat consumenten een rotsvast vertrouwen hebben in de kwaliteit van kraanwater. Hoezo imagoprobleem?', aldus een woordvoerder.

Ook drinkwaterbedrijf PWN in Noord-Holland staat aan de zijlijn. 'We wachten alle onderzoeken af, ook dat wat naar aanleiding van de Vitens-campagne zal worden uitgevoerd. Daarna besluiten we hoe wij als PWN het waterimago gaan aanpakken. Zo'n grootscheepse communicatiecampagne kost veel geld, daar moeten we zuinig mee omgaan.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden