Drinkt espressoland Italië straks ook Frappuccino?

Als de Italianen 's zomers koude koffie willen, halen de barista's gewoon een fles espresso met suiker uit de koelkast. Frappuccino klinkt misschien Italiaans, maar de Italianen drinken het niet. Nog niet tenminste, want de Amerikaanse koffieketen Starbucks heeft aangekondigd zich ook in het land van de espresso te vestigen.

Beeld afp

Begin 2017 kunnen ook de Italianen aansluiten in de rij voor kartonnen bekers met grote porties cappuccino, room en een zoete siroop erover. Maar zullen ze het ook doen? De Italiaanse ideeën over la cucina zijn zeer conservatief en koffie is er een van de belangrijkste onderdelen van. Er hangt een web aan ongeschreven regels omheen. Zo mag de cappuccino alleen 's ochtends gedronken worden en nooit na een maaltijd. Koffie bij de maaltijd is al helemaal uit den boze. Er wordt niet gekliederd met karamel of andere gekke smaakjes. Wie iets bijzonders wil kan terugvallen op de caffè -corretto: een espresso met een scheut grappa of andere sterke drank.

De barista staat hoog aangeschreven en wie 's ochtends in een Italiaanse bar komt, snapt waarom. Met bewonderenswaardige behendigheid goochelt hij kopjes en schoteltjes over de bar zonder de druk van het water uit het oog te verliezen of de klant langer te laten wachten dan een minuut of twee. Intussen weet hij ook nog eens welke koffie zijn vaste klanten drinken en maakt hij een praatje.

De koffie is direct geschikt om door de keel te laten glijden en de klant staat binnen een paar minuten alweer buiten. L'arte del caffè noemen de Italianen het. Ze zien koffie als een levensbehoefte en kopen hun espresso's daarom zelden voor meer dan een euro.

'Nederig' en 'met respect' wil de hoogste baas van Starbucks zich met zijn dure, zoete koffie in deze markt mengen. Hij zal de Italianen proberen te lokken met muziek, strak design en gratis wifi - elementen die in de meeste Italiaanse koffietenten ontbreken. Starbucks begint in Milaan; Verona en Venetië worden al genoemd als volgende vestigingsplaatsen.

De Italiaanse kranten weten niet goed wat ze met het project aanmoeten. Misschien helpt het dat de Italianen Starbucks kennen uit het buitenland, schrijft de Noord-Italiaanse krant Il Giorno. Anders zijn er altijd nog de toeristen die denken dat Frappuccino iets typisch Italiaans is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden