Drie jaar graven voor metrostation Ceintuurbaan

Het station Ceintuurbaan dat in de Ferdinand Bolstraat ligt, is het ingewikkeldste station van de Noord-Zuidlijn, de nieuwe metrolijn van Amsterdam....

Het graven heeft drie jaar in beslag genomen. In totaal zijn er 3.788 vrachtwagens zand en klei afgevoerd. Na de gravers kwamen de vlechters voor de wapening van de 1,60 meter dikke betonnen vloer en de betonstorters. Is het vlechten van 5 centimeter dik betonijzer al zwaar en vermoeiend, onder hoge druk is het afmattend. ‘Het is stoeien met gecomprimeerde lucht. Pure topsport’, zegt projectbegeleider Richard Koenders.

Bovendien is het gevaarlijk om de druk te snel te laten afnemen. Na hun dienst moeten de werklui een uur in de druksluis zitten, waarbij de luchtdruk langzaam wordt verminderd. Het onder druk brengen voor ze aan de arbeid gaan, duurt een kwartier. Twee sluiswachters in een controlekamer houden de werknemers continu op beeldschermen in de gaten.

De bouwvakkers, gekeurd door een duikarts van de marine, mogen niet langer dan vijf uur achtereen werken. Over enkele weken is de vloer klaar en kan langzaam de druk eraf worden gehaald; 4.620 kubieke meter beton en 830 duizend kilo staal houden dan de grond en het grondwater in bedwang.

De bouw van het station begon in mei 2003 met het storten van de diepwanden, een specialistisch karwei, 132 panelen van 46 meter diep, 1,20 meter dik en vier meter breed van gewapend beton. De diepwanden zijn dieper dan het station omdat ze ook als fundering dienen.

Met een speciale graafmachine werd een sleuf gegraven van 46 meter diep. Op het moment dat de grijper een hap zand nam, werd er bentoniet in de sleuf gespoten, een steunvloeistof van slappe klei, om instorting te voorkomen. Als de 46 meter was bereikt, liet een gigantische bouwkraan de stalen wapeningskorf in zijn geheel in de blubber zakken. Vervolgens ging een slang naar beneden waardoor beton werd gespoten. De bentoniet werd boven weggepompt.

Tegen de diepwanden wordt een binnenwand gezet. Die wordt betegeld en dan is het station klaar. Althans, het gebouw. Nog niet het interieur, zoals roltrappen, tourniquets, liften, rails, elektra en ov-chipkaartlezers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden