'Doorstart Air Holland is mogelijk'

'Ik zie nog enkele bekende gezichten', opent de pas benoemde bewindvoerder mr. M. Pannevis de personeelsbijeenkomst bij het noodlijdende Air Holland....

In dat jaar was juist het strijdbare personeel er een van de oorzaken van dat Air Holland, zij het gedecimeerd, kon doorstarten. Maar dinsdag stonden de oude bekenden er verslagen en bedremmeld bij. De bijeenkomst vergde nauwelijks meer dan een kwartier.

Pannevis en zijn collega-bewindvoerder L. Apeldoorn tonen zich betrekkelijk optimistisch over de mogelijkheden om Air Holland 'in enigerlei vorm' te redden. 'Wat we nodig hebben is een man, een plan, geld en een markt', vatte hij gisteren samen.

Pannevis zegt dat hij Air Holland wil redden 'op een manier zoals we dat al eens eerder gedaan hebben'. Toehoorders leiden daaruit af dat hij een faillissement met een doorstart voor ogen heeft.

Air Holland zou op die manier worden bevrijd van een nettoschuld van 70 miljoen gulden én van zeven veel te dure leasecontracten, evenzovele nagels aan de doodskist van het bedrijf. Nadeel van een faillissement is dat de fiscaal compensabele verliezen van 150 miljoen gulden verloren zouden gaan.

Air Holland vliegt tijdens de surseance gewoon door, als de leveranciers dat tenminste mogelijk maken. 'Maar het is denkbaar dat in het buitenland toestellen aan de ketting worden gelegd', vreest een insider.

Air Holland kwam in grote problemen toen Schreiner Luchtvaartgroep begin vorige week onverwacht afzag van een overname.

J. Mosselman, grootaandeelhouder van Air Holland en eigenaar van touroperator Südtours, probeerde vervolgens met andere touroperators tot een reddingsplan te komen. In het weekeinde bleek dat niet haalbaar, waarop de directie gisteren uitstel van betaling aanvroeg.

Op korte termijn komt de groep van tien touroperators opnieuw bijeen, maar dan met de bewindvoerders en de directie erbij. Twee touroperators, Hotelplan en OAD, laten al weten dat ze 'eigenlijk' niet willen deelnemen in een chartermaatschappij, omdat dat 'niet tot onze core business behoort'. Maar, zegt directeur W. de Wolf van Hotelplan: 'Onder sommige omstandigheden moet je een grijs gebied durven betreden.'

J. ter Haar, eigenaar van OAD, is het met hem eens, maar gunt de bewindvoerders niet veel tijd. 'Het moet deze week rond zijn', zegt hij, want de brochures voor de zomervakanties moeten naar de drukker. 'Een uitloop tot begin volgende week kan misschien nog', versoepelt hij.

De vakbonden zeggen teleurgesteld te zijn over de surseance. Het bedrijf betaalt deze maand nog de salarissen van alle vijfhonderd mensen. Volgens voorzitter P. Griffioen van de pilotenvakbond VNV garanderen de bedrijfsverenigingen zelfs salaris tot drie maanden. M. Lander van de stewardessenbond VNC verwacht 'van alle partijen een maximale bijdrage aan een doorstart'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden