Doorrijden en toch lekker het milieu sparen

Gereden Audi A4 Limousine Prijs 37.530 euro Motor 2.0 TDIe 136 pk Verbruik 4,6 l/100 km Prijs gereden uitvoering met o.m....

Tekst Theo Stielstra

Dit is de tweede keer dat Blik in de Audi A4 rondtoert. Vergeleken met de vorige maal, bijna twee jaar geleden, was er geen enkel verschil en dat is opvallend.Eind 2007 verscheen de nieuwe A4. Het was de vierde generatie van de auto die sinds 1994 op de markt is, een auto die grossiert in bescheidenheid, eentje die weinig privé wordt gereden en zijn dagen slijt als lease-auto.

Waarom twee keer dezelfde? We willen het verschil met de vorige keer beproeven. Niet dat u iets bijzonders zult zien aan deze versie. Uiterlijk is er hooguit voor fijnproevers iets veranderd en in het interieur bleef alles hetzelfde. De verschillen zitten ’m vooral in de rimram onder de motorkap.

In 2008 reden we in een A4 met een (143 pk) 2-litermotor die gemiddeld 5,5 liter diesel per 100 kilometer opslokt, 144 gr CO2/km uitstoot en dus een B-label heeft. De nieuwste uitvoering verbruikt 4,6 liter per 100 kilometer en valt daarmee in de groenste energieklasse: het A-label. Goed, de planeet zal er niet direct mee worden gered, maar alleen al vanuit economisch standpunt scheelt bijna een liter brandstof per 100 kilometer een slok op de borrel, zeker voor automobilisten, zoals leaserijders, die jaarlijks gemiddeld 35 duizend kilometer asfalt zien.

Dan zal er wel geen moer aan zijn, zo’n zuinigerd?

Daar zit ’m de crux. Audi is een van de vele fabrikanten die zogenaamd groene uitvoeringen van bestaande auto’s maakt. We beproefden eerder eco-uitvoeringen van Fiat, BMW, Opel, Volkswagen en Seat en waren niet altijd overtuigd. Zeker de vroegste modellen leken het vooral van goede bedoelingen te moeten hebben, en waren niet vooruit te branden. Goede milieuvoornemens zijn namelijk tot daar aan toe, maar op rijgenot kan beter niet worden bezuinigd. Dat verzinnen we niet zelf, dat zegt de markt. Eenvoudig: de goede-bedoelingenauto’s bleven aanvankelijk vooral in de showroom staan. Dankzij progressieve belastingmaatregelen is dat inmiddels veranderd: nu blijven juist de veelverbruikers staan, maar er is nog steeds huiver bij veel autokopers om de zuinigste versies te kopen.

Wat is er groen aan zo’n auto? Dit is het gebruikelijke riedeltje: de auto staat een vingerkootje lager op de weg en de onderkant is glad om de luchtweerstand te verminderen, er zitten banden onder met een lage rolweerstand, bij het remmen wordt er remenergie teruggewonnen, er is een start-stopsysteem (de motor slaat af bij stilstand om fluks tot leven te komen zodra koppeling of gaspedaal wordt beroerd), de versnellingen hebben ‘langere overbrengingen’ (je rijdt eerder in een hogere versnelling) en een display op het dashboard adviseert wanneer het economisch is om op te schakelen. Niets geitewolligers aan toch?

In de Audi viel het voor het eerst niet meer op dat we al rijdend het milieu spaarden. Voor het eerst bleef de Audi doen waar het goed in is: ongenaakbaar rijgedrag leveren, met een motor die maar tegen de rugleuning blijft duwen, ook als de snelheidsmeter ver naar rechts uitslaat. Toegegeven, makkelijk praten met een motor van 136 pk. Maar het begin is er.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden