Domweg gelukkig in een Grote Muur Veilig zonder airbags

Uit de ANWB-test: ‘Zeer duidelijke slingerneigingen, gevoelloze besturing, lange remweg, hoog verbruik en slordige afwerking (...) technisch niveau van meer dan dertig jaar geleden (...) de bestuurder zal een frontale botsing met een snelheid van 64 kilometer niet overleven.’..

De ANWB en zijn Europese zusterorganisaties hebben de Landwind, een Chinese semi-terreinwagen die sinds kort ook in Nederland en Duitsland voor een scherpe prijs te koop is, de maat genomen. De conclusie moge duidelijk zijn: deze parel van de Chinese autofabriek Jiangling in Nanchang viel niet in de smaak bij het testpanel.

Een zo onveilige en vervuilende auto zou Europa niet binnen mogen komen, luidt het advies.

De ANWB heeft alle gelijk van de automarkt. De Landwind is, zoals 90 procent van de huidige Chinese auto’s, niet helemaal van deze tijd. Het is techniek van tien, twintig jaar geleden, afgekeken van Japanse voorbeelden. Op die manier heeft China een auto-industrie opgebouwd die op de derde plaats in de wereld staat. ‘Derde-wereld-auto’s’, zou je kunnen zeggen, maar sommige fabrieken zijn snel aan het leren.

De redactie-auto van de Volkskrant in Shanghai en omstreken is ook zo’n, naar Europese maatstaven gemeten, ouderwets geval. De Great Wall Safe – Grote Muur Veilig, zo heet ie echt – is een verre neef van de Landwind. Iets robuuster weliswaar; met de slingerneigingen, gevoelloze besturing en lange remweg valt het echt wel mee.

Het is maar wat je gewend bent. Een Safe rijdt natuurlijk minder dan een modern westers model dat drie keer zo duur is, maar het is een behoorlijke auto. Voor China. Nee, de Europese crashtest zal ie niet rimpelloos doorstaan. Geen airbag te bekennen. Men doet hier nog niet zo mee aan de automobiele beveiligingswedloop.

Het wordt interessant te zien of de charge van de ANWB de verkoop van de Landwind en soortgelijke modellen zal belemmeren. Onlangs meldde een Belgische autohandelaar dat hij meer goedkope Chinezen wil verkopen. Een Nederlandse importeur zei deze zomer, toen hij een scheepslading van tweehonderd Landwinds naar de Antwerpse haven had laten verschepen, dat hij verwacht dit jaar tweeduizend exemplaren af te zetten.

Voor Joep van den Nieuwenhuyzen, de man die in Nanchang in onroerend goed en helikopters actief is, moet de aanval op de Landwind niet prettig zijn. Hij zorgde er persoonlijk voor dat de trots van de provinciale staatsautofabriek naar Europa kwam. Als de partijleiding in Nanchang hem nu maar niet zijn titel van speciaal adviseur afneemt.

Het zou overigens onterecht zijn als Joeps Landwind de reputatie van het Chinese autoproduct onherstelbare schade toebrengt. Er zijn veel betere auto’s uit China in aantocht, die net zo modern en veilig zijn als auto’s uit Europa, Zuid-Korea of Japan. Zoals de Honda Fit, gemaakt in de eerste Chinese Hondafabriek die goed genoeg wordt geacht om export naar het verwende Westen te mogen beginnen.

En de redactie-auto te Shanghai? Die blijft in gebruik, tenzij de hoofdredactie krachtig ingrijpt. Maar voor het geld is het een prima auto. Bovendien, wat iedere automobilist weet: hoe meer airbags en hightech snufjes aan boord die de veiligheidsillusie versterken, hoe gevaarlijker de rijstijl wordt. Met een Great Wall Safe stuur je vanzelf een stuk voorzichtiger.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden