Docdata bezorgt 52 miljoen pakketten per jaar

Opkijken doet de baas van Docdata nergens meer van, maar toen Bol.com vaatwassers per post wilde versturen, moest hij even slikken. Uiteindelijk is voor elk vrachtje een oplossing.

Het pakhuis van Docdata in Waalwijk dat pakketten bezorgt voor webwinkels als Bol.com.Beeld Raymond Rutting

Wie een bestelling doet bij Bol.com of een vergelijkbare grote webwinkel, wordt bediend door een heel ander bedrijf. De opslag van artikelen, het gereedmaken van de pakketjes en eventuele verwerken van een retourzending gebeurt bij het voor velen onbekende Docdata. Het Brabantse bedrijf verwerkte vorig jaar ruim 52 miljoen bestellingen. Ieder jaar weer het absolute hoogtepunt en grootste uitdaging: zonder kleerscheuren de decembermaand door.

Het is een drukte van belang bij het pakhuis, een 45 duizend vierkante meter grote kolos op het industrieterrein van Waalwijk. Vooral bij de deur is het dringen, waar de avondploeg honderden collega's aflost. Degenen die naar huis gaan, moeten eerst nog even de zakken legen.

Niet zo vreemd, want in het gebouw huist de complete voorraad van de grootste webwinkels die ons land rijk is. Van de elektronica van Bol.com tot aan dure sieraden van de Bijenkorf. Hier komen de volledige digitale zak van Sinterklaas en alle internetcadeaus die donderdag onder de boom liggen vandaan.

Kerstperiode

Het zijn niet de dagen richting 5 december die voor de grootste drukte zorgen, de kerstperiode is pas echt hoogseizoen, zegt directeur Jack Heijkans. 'Voor sinterklaas bestelt Nederland vooral in één keer veel grote producten, speelgoeddozen met een hoop lucht. Met kerst geven juist volwassenen elkaar cadeaus. Dat zijn heel veel kleine, losse pakketjes. Voor Bol.com alleen verwerken we op dit soort dagen 200 duizend bestellingen per dag, met een kleinere uitloop naar januari. Het moment dat iedereen besluit de ontvangen cadeaubonnen in te wisselen.'

Een leger aan mensen verwerkt de internetorders vanuit het grote magazijn. Verderop in Waalwijk beschikt het bedrijf over nog eens 20 duizend vierkante meter aan extra opslag. In totaal gaat het om meer dan dertig voetbalvelden aan te bestellen spul. Duizend mensen zijn dagelijks nodig om al die artikelen op tijd in te pakken, zeshonderd meer dan normaal.

Slechts drie uur per dag is het stil in het gebouw: om zes uur 's ochtends rolt het eerste pakket van de band, 's nachts om half drie gaat het laatste op de post. Een deel van het personeel is druk bezig aan de tientallen meters lange centrale lopende band, het andere deel haalt in rap tempo iPads, galajurken en dvd'tjes op uit de twaalf meter hoge stellages.

Bedrijf Docdata

Waar Waalwijk

Sinds 1999

Aantal werknemers 3.000

Jaaromzet 167 miljoen

Robotfabriek

Een computersysteem rekent voor wat de kortst mogelijke looproute is. Want lang niet alles ligt logisch gegroepeerd. 'Logistiek is ICT', zegt Heijkans over de tientallen schermen met cijfers en grafiekjes. 'Computersystemen en zestig man op een ICT-afdeling berekenen continu welke producten het best dicht bij elkaar kunnen liggen.

Hij wijst op een ogenschijnlijk achteloos in de hoek geplaatste pallet met stapels van het populaire computerspel FIFA 15. 'Dat spel wordt nu zoveel besteld dat ze overal voor het oprapen liggen.'

Terwijl de elektrische heftrucks met bakken vol wekkerradio's en brooddozen voorbij scheuren, maakt Heijkans voorzichtig de vergelijking met Amazon. Dat bedrijf kocht in 2012 voor 775 miljoen dollar een robotfabriek.

Voorzichtigheid is geboden, want het is ook het bedrijf dat geregeld negatief in het nieuws komt. Hun orderpickers - de mensen die artikelen uit de schappen pakken - worden afgerekend op snelheid, klagen over de te hoge werkdruk en staken er op los.

Directeur Jack Heijkans.Beeld Raymond Rutting

Mankracht

Docdata wil gek genoeg niet op verdere robotisering leunen, maar op ouderwetse mankracht. 'Start de Bijenkorf met de Drie Dwaze Dagen dan staan er vijftien keer meer digitale bezoekers in de rij. We hebben te maken met enorme pieken in het aantal bestellingen', zegt de directeur.

'Dat apparaten niet altijd voldoen, bleek deze sinterklaas maar weer.' Daags voor pakjesavond moest de Hema bekennen niet alles op tijd te kunnen bezorgen. 'Dat is ons nog nooit gebeurd', voegt hij daaraan toe.

Het geheim van Docdata? Hij wijst op vijf provisorische kantoortjes in de hoek. Het zijn permanent gevestigde uitzendbureaus die ten tijde van drukte direct extra mankracht inschakelen.

Briefings die je her en der op de muur ziet geplakt, verraden dat Nederlands niet altijd de voertaal zal zijn. 'De meerderheid is hier Nederlands', zegt Heijkans, 'Maar een aanzienlijk deel komt uit Polen. Vooral hoger opgeleide studenten die in een paar maanden goed willen bijverdienen.'

Groeien

Dat het bedrijf extra machines kan laten bouwen om, zoals dat zo mooi in het jargon heet, de capaciteit tijdelijk op te schalen, snapt Heijkans best. Maar zo'n apparaat kost al snel miljoenen euro's.

'De extra capaciteit die we daarmee kopen, wordt niet continu gebruikt en zal zich dus nooit terugverdienen. Groeien doen we door mensen te ondersteunen met techniek, niet door ze te vervangen.'

Want groeien dat doen onlinewinkeliers, en daarmee Docdata. Twaalf jaar lang volstond een magazijn van vijfduizend vierkante meter, in de afgelopen drie jaar breidde het uit naar 65 duizend.

Winkeliers zetten vooral in op een zo groot mogelijk assortiment en dat vraagt om ruimte.

Vaatwassers

Opkijken doet Heijkans nergens meer van, maar toen Bol.com koelkasten en vaatwassers wilde versturen per post moest hij wel even slikken. 'Voor die grote producten hebben we speciale inpakmachines ontwikkeld die van een oneindige hoeveelheid karton precies de dozen op maat maken. Voor elk product is wel een oplossing.'

Lopend door de met luiers gevulde Pamperstraat - want ja, de paden hebben hier namen - schudt hij meewarig zijn hoofd zodra hem wordt gevraagd naar het bezorgen met drones.

Amazon pocht graag over de kleine en onbemande helikopters. Het bedrijf verwacht er binnen enkele jaren pakketjes mee te bezorgen. 'Allemaal imago. Onzin om af te leiden van de negatieve berichten die er ook over ze zijn', reageert hij snel. 'Waar gaat zo'n ding landen? Praktisch is het niet eens haalbaar.'

Toen Bol.com vaatwassers per post wilde versturen, moest de baas van Docdata even slikken.Beeld anp

E-commerce

De grootste verandering zullen de webwinkels zelf ondergaan. Zij zullen zich volgens Heijkans op den duur terugtrekken en andere winkeliers betaald laten verkopen via hun website.

'Bol zou zal zich dan volledig richten op de marketing, andere winkeliers profiteren van het merk en de logistiek. Wat je overhoudt is een commerciële etalage met ronkende servers zonder eigen goederen. En ja, zo werd Alibaba inderdaad 25 miljard dollar waard.'

Dat zijn logistieke pakhuis in zo'n geval exponentieel zal groeien kan hij alleen maar grijnzend bevestigen: 'Dat wordt de apotheose van de e-commerce.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden