Dit is waarom Mercedes doet alsof plooien en vouwen ordinair zijn

Mercedes vindt 'de tijd van plooien en vouwen voorbij'. Warum?

Ironisch genoeg lijkt de concept-A-klasse sedan meer op een oude toekomstdroom van Audi dan een nieuwe van Mercedes. Beeld afp

Auto-ontwerp is natuurlijk ook gewoon een soort mode, te weten een hilarisch arbitrair stijlgevecht over wat chic is en wat niet. Dat je dezer jaren met millennial pink wel en met appeltjesgroen niet op een feestje kunt aankomen, en dat matte autolak voor champagneontbijtende Russen is en zwarte hoogglans een tijdloze hoogopgeleidenklassieker, dat is natuurlijk geen exacte wetenschap, maar de uitkomst van een woest krachtenveld tussen culturele codes, toevalligheden, statusangst en andere onnavolgbare menselijke emoties.

Altijd interessant dus als een beeldbepalend automerk voor de komende pakweg vijf à tien jaar een nieuwe 'designtaal' (rotwoord, sorry) wil uitzetten en dus met het nodige aplomb en het juiste gevoel voor tijdgeest moet zien raak te schieten in dit verwarrende krachtenveld.

Mercedes was onlangs aan de beurt, met de presentatie van hun concept voor een toekomstige A-klasse sedan. Het wagentje was opmerkelijk glad en aan het volume waarmee Mercedes er in het persschrijven bij riep dat volgens hen de tijd van vouwen en plooien in auto-ontwerpen voorbij was, voelde je dat ze daarover niet helemáál zeker waren.

Bij naaste concurrent op chictegebied Audi merk je van dat passé zijn weinig - waar de Audi-ontwerpers decennialang excelleerden in extreem ingehouden eenvoud, laten ze sinds kort juist steeds meer vouwen en uitstulpingen toe in hun koetswerk. En ironisch genoeg lijkt de concept-A-klasse sedan zo meer een oude toekomstdroom van Audi dan een nieuwe van Mercedes. Dat klinkt weinig zelfverzekerd.

Vanwaar dus die stellige stelling dat gladde ontwerpen de toekomst zijn? Het moet de groeiende Japanse concurrentie zijn in het topsegment. Japanse auto's, ook de dure, waren voorheen het toonbeeld van warrig ontworpen grijzemuizigheid, maar nu hebben ze een krachtige ontwerplijn gevonden. En hoe: Toyota, ooit de gereformeerdst ogende auto ter wereld, doet ineens lekker raar, en het dure Infinity en Lexus zitten ook op die lijn van opvallen-moet. En dat doen ze met lijnen die de puntigheid van een Japans tempeldak hebben en de technologische agressie van een Japanse sciencefictionstrip: Toyota's, Infinity's en Lexii zijn origamikunstwerkjes van scherpe vouwen en dramatisch plooiwerk. En daar hebben ze succes mee.

En daarom doet Mercedes, tot nu toe nooit verlegen om een rare knik in de flank of hoek in de smoel, nu net of dit ordinair is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden