Dit is de Tesla voor de gewone man

Zijn komst werd ruim een jaar geleden aangekondigd en toen bestelden al honderdduizend kopers ongezien de Tesla Model 3, 'de eerste betaalbare elektrische auto'. Vrijdag rollen de eerste van de band.

De Tesla Model 3. De auto kost in de VS ongeveer 35 duizend dollar. Beeld Tesla Motors

Het moet een T-Fordmoment worden voor de elektrische auto, als vrijdag de eerste Tesla Model 3 van de band rolt. Elon Musk, eigenaar van de autofabrikant, kondigde gisteren de langverwachte komst aan van de 'eerste betaalbare elektrische auto met een fatsoenlijke actieradius'. Eind juli ontvangen de eerste dertig Amerikaanse kopers hun auto, die volgens de folder 350 kilometer op een acculading moet kunnen afleggen en in de Verenigde Staten ongeveer 35 duizend dollar (31 duizend euro) gaat kosten.

Hoewel de Model 3 de status van betaalbare en bruikbare elektrische auto inmiddels moet delen met onder meer de Ampera-e van Opel, kan de Model 3 rekenen op een grote schare fans. Toen de auto in het voorjaar van 2016 werd aangekondigd, schreven honderdduizenden liefhebbers zich in en betaalden 1.000 dollar vooruit.

De Volkskrant sprak vorig jaar twee Nederlandse liefhebbers die de Model 3 ongezien hebben besteld. Zij moeten nog meer geduld hebben dan Amerikaanse automobilisten, want het duurt zeker tot 'medio 2018 of later' aldus Tesla, voor hun auto wordt afgeleverd. Een profiel van twee technologieliefhebbers.


HR-strepen

'Over tien jaar is de brandstofmotor weg'

De bezoeker die arriveert bij de ingang van Decos in Noordwijk, ziet door de schuin hangende glazen toegangsdeuren een onafzienbare witglanzende receptie waar geen mens te bekennen is. Pas nadat de gast zijn naam heeft ingetypt op het computerscherm in het halletje voor de toegangsdeuren, komt er iets in beweging op de witte gietvloer. Het is een kleine robot - een omgebouwde Roomba - die richting de deuren scharrelt en de bezoeker begeleidt naar de afspraak.

Dat is Paul Veger, groen-entrepeneur in digitale zaken. Zijn bedrijf helpt organisaties duurzaam en digitaal te werken. Noblesse oblige, dus geeft Vegers onderneming het goede voorbeeld. Zo wordt alle papieren post teruggestuurd ('Alles kan elektronisch, papier is nergens meer voor nodig. Laat je de volgende keer je notitieblokje thuis?') en staan op het parkeerterrein achttien laadpalen voor elektrische auto's.

Paul Veger, directeur Decos Noordwijk, reed een Fisker Karma, maar bestelde twee Tesla Models 3. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Vanaf 2018 mogen medewerkers alleen nog maar elektrische auto's rijden. Zelfs geen hybriden. En al zeker geen spaardiesels. De brandstofmotor moet eruit, vindt Veger. Verouderde technologie. Slecht voor het klimaat, slecht voor het milieu. De batterijauto is heus nog niet volmaakt, maar het gaat snel de goede kant op. En door alleen elektrische auto's te kopen, geef je het goede voorbeeld én stimuleer je de technologie, waardoor steeds meer mensen zo'n auto straks kunnen aanschaffen, vindt hij.

Dus rijdt Veger - vorig voorjaar nog bezitter van een deels elektrische Fisker Karma - nu in een Tesla Model X, een elektrische SUV, en heeft zijn bedrijf zich ingeschreven voor twee Models 3. Ze hadden er best meer willen hebben, maar dat mag niet van Tesla, dat zegt speculatie met de populaire nieuwkomer te willen voorkomen.

Doet hij dat wel vaker, blind een auto bestellen die nog niet eens in conceptvorm bestaat? Ja hoor, zegt Veger. 'Ik heb de X vier jaar geleden ook gewoon aangevinkt.' Het is volgens hem sowieso einde verhaal voor de brandstofmotor. 'Over tien jaar is-ie weg.' Alles wordt elektrisch, gelooft hij. Ook de verwarming van onze huizen. Dat gaat steeds meer met warmtepompen. Alles waarvoor nu fossiele brandstof nodig is, kan ook met duurzame stroom. De prijs van zonnepanelen zal blijven dalen. Dat geldt ook voor de accu's waarin overtollige energie opgeslagen moet worden. 'Over vijftien jaar hebben we energie in overvloed.'

Auto-industrie moet om: 'Ze willen niet, omdat ze er daarna niks meer aan verdienen'

Weet u hoeveel energie een intercity in 60 seconden verliest als hij moet afremmen voor een station? 70 kilowattuur. Dat is ongeveer net zo veel als een gezin aan elektriciteit verbruikt per week. En dat bij elk station opnieuw. Als je deze energie nu eens zou opvangen en daarvan elektrische stadsbussen laat rijden, dan los je meerdere problemen in één keer op: er wordt minder energie verspild, en het stadsvervoer kan veel schoner doordat dieselbussen niet meer door de straten ronken.

Uitvinder Arjan Heinen kwam met het idee, en de kans bestaat dat Apeldoorn, niet toevallig de stad waar hij woont, het gaat uitvoeren. Heinen, sinds drie jaar met pensioen, vond nietsdoen maar niks, dus begon hij vorig jaar maar weer een bedrijfje en ontvangt hij de bezoeker in zijn nieuwe kantoor, met nog de kunststof tuinstoelen van de vorige eigenaar.

Werktuigbouwkundige Heinen houdt van elektrisch. Hij had al een elektrische auto in 1993, nog zo een op loodaccu's. In 2011 bestelde hij een Model S, die hij twee jaar later kreeg. Ongezien gekocht dus, net als nu met de Model 3, die voor zijn vrouw wordt. De S is nu alweer vervangen door een X, natuurlijk ook een Tesla.

Arjan Heinen, uitvinder Apeldoorn, reed een Tesla Model S en bestelde nu één model 3. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Een van de redenen dat Heinen elektrische voertuigen koopt, is dat hij wil helpen de auto-industrie te bewegen de andere richting op te gaan. Dat valt nog niet mee. Als je nu bij een dealer komt, dan zegt die: ik zou maar niet elektrisch doen, de techniek is nog niet klaar. Onzin natuurlijk. 'Ze willen niet, omdat ze er daarna niks meer aan verdienen. Ik heb aan mijn Tesla nagenoeg geen onderhoudskosten gehad.'

Logisch ook. Nauwelijks bewegende delen die aan slijtage onderhevig zijn en ook de remmen worden veel minder gebruikt doordat de elektromotor de rij-energie omzet in stroom voor de accu's. Net als met die treinen straks, hoopt hij.

De ervaring met het merk zijn zo goed dat Heinen een Model 3 bestelde, nog de dag voor hij eind maart vorig jaar werd onthuld. 'Ik had die dus ook niet gezien.' Stond hij met zijn vrouw om 8 uur 's ochtends in de rij bij Tesla Motors in Duiven. Lekker ouderwets. En gezellig. 'We waren nummer zes.'

Meer over Tesla

Vrijdagnacht werd door Elon Musk van Tesla de eerste sleutels van de nieuwe Model 3 overhandigd aan dertig overgelukkige werknemers. Onze verslaggever was bij de spektakelpresentatie.

De Volkskrant mocht als eerste met de nieuwe auto rijden. Zo rijdt de nieuwe Tesla Model 3, die 'de iPhone van de auto-industrie' moet worden (+).

Model 3 is er, de eerste volledig elektrische auto waarmee je een eind kunt rijden, maar die niet meteen een ton kost. Met als cliffhanger: kan Tesla massaproductie aan? (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden