De Onderneming Magicshop

Dit goochelduo heeft een nieuwe truc met wereldwijde potentie

Ron Timmer in zijn winkel in Heemskerk. Beeld Raymond Rutting

Trucs bedenken en die dan via je eigen winkel aanbieden. Het goochelduo Ron Timmer en Peter Eggink heeft nu een truc met wereldwijde potentie: de Coin Through Can, een verbazingwekkende act met een munt en colablik.

In Blackpool vond onlangs een samenscholing van staatsgevaarlijke proporties plaats: vierduizend goochelaars aller lande vielen de Engelse badplaats binnen voor de jaarlijkse ‘Blackpool Magic Convention’, het grootste goochelaarscongres ter wereld. Er waren genoeg illusionisten met wapperende haren in de stad om heel Blackpool te laten verdwijnen, of op zijn minst in tweeën te zagen.

Een van de grootste hits tijdens de Blackpool Magic Convention was het kraampje van twee Nederlandse goochelaars, Ron Timmer en Peter Eggink. De laatste had een truc bedacht met op het oog niet meer dan een lullig muntje en een leeg colablikje. Maar toch stonden zelfs de doorgewinterdste goochelaars met ogen op steeltjes te kijken naar wat Eggink met zijn twee rekwisieten deed: eerst liet hij het muntje met een zwierig handgebaar verdwijnen, om hem daarna terug te toveren in het blikje dat de verbouwereerde toeschouwer nota bene zelf vasthield. ‘Aaahhh! That’s so fucking cool man!’, schreeuwde de bekende Engelse goochelaar Julius Dein toen het colablikje begon te rinkelen, alsof Eggink het muntje dwars door het aluminium had geteleporteerd. ‘Look at the power! Feel the power!’, jubelde de wereldberoemde illusionist Dynamo, die Egginks creatie even later de beste truc van de Blackpool Magic Convention zou noemen.

Ron Timmer begint spontaan Gerard Joling te imiteren als hij vertelt over de eerste keer dat ze Egginks truc ‘CTC’ – ‘Coin Through Can’ – uitprobeerden in Timmers Magicshop in Heemskerk. ‘O heerlijk, ik hou er zo van!’, zingzangt Timmer. ‘Daar krijg je, zeg maar, een nogal warm gevoel van.’ Binnenkort ligt CTC in de schappen van Timmers winkel aan de Lijnbaan in Heemskerk, tussen de balletje-balletjes, verdwijnende melkglazen en vlamvattende portemonnees.

Gek gemessaged

Bovendien is Timmer druk bezig om de truc in de rest van de wereld te vermarkten. Hij doet dit onder de naam ‘Magic from Holland’, samen met zijn compagnon Eggink, in 2016 nog bekroond met een Merlin Award, de Oscar van de goochelaarwereld. Als het een beetje meezit is CTC binnenkort al te zien op de Amerikaanse televisie, vertelt Timmer. Een adviseur van de Amerikaanse goochelaar Jon Dorenbos, in 2015 als derde geëindigd bij America’s Got Talent, was wild enthousiast over het magische colablikje. ‘Jon gaat het trucje in de show van Ellen Degeneres doen, vertelde hij. Ik ben sowieso helemaal gek gemessaged na Blackpool. De grote jongens zoals Dorenbos of Victor Mids hebben allemaal consultants die voor ze op zoek zijn naar nieuwe dingen. Ik durf er m’n handen voor in het vuur te steken dat David Copperfield deze truc ook gaat kopen. Niet letterlijk zelf, maar indirect via z’n consultants. Let maar op, binnenkort duikt-ie op in een van zijn shows.’

De wortels van de Magicshop, de oudste goochelwinkel van Nederland, reiken tot midden jaren tachtig, toen Jos Groskamp van de Haarlemse feestwinkel Jan Monnikendam goochelspullen begon te verkopen. Timmer werkte jarenlang in de zaak en toen Groskamp van zijn pensioen ging genieten, besloot Timmer de goochelwinkel over te nemen en naar Heemskerk te verhuizen. Feestwinkel Jan Monnikendam bestaat overigens ook nog steeds, aan de Gedempte Raamgracht in Haarlem.

Timmer (42) voelt zich altijd een beetje opgelaten als iemand hem in de kroeg de moeder aller vragen stelt: ‘Wat voor werk doe je?’ ‘Mensen kijken je toch raar aan als je zegt dat je een goochelwinkel hebt – alsof je elk moment een duif uit je jas kunt toveren.’

Een ouderwetse balletje-balletjetruc. Beeld Raymond Rutting

Gratis drankjes

Maar het goochelaarschap heeft één voordeel boven menig ander beroep: waar een bouwvakker of belastingadviseur niet snel de muren van de kroeg zal gaan stucen of de vermogensrendementsheffing van de stamgasten zal berekenen om te laten zien wat voor werk ze doen, heeft Timmer niet meer dan een spel kaarten, wat muntjes of een luciferdoosje nodig om tussen de vaasjes bier zijn vakmanschap te tonen. ‘Dat heeft me vroeger heel wat gratis drankjes opgeleverd’, lacht Timmer.

‘Mensen zeggen altijd dat je als goochelaar vingervlug moet zijn, maar dat is typisch iets wat niet-goochelaars hebben bedacht. Het belangrijkste is niet vingervlugheid, maar afleiding – of nou ja, eigenlijk leid ik de toeschouwer niet zozeer af, maar ergens anders naartoe.’ Wat onverlet laat dat zelfs een zakkenroller of vertolker van een Paganini-capriccio qua vingervlugheid nog iets zou kunnen opsteken van Timmer, blijkt als hij even later met twee rode balletjes een klassieker voordoet van tweevoudig goochelwereldkampioen Richard Ross, néé Richard Rozeboom. Het ene moment lijkt hij in elke vuist een balletje vast te houden, het andere moment is zijn linkerhand leeg en duiken de twee balletjes op in zijn rechterhand. ‘Ik was een jaar of twintig toen ik het licht en geluid deed bij een optreden van Richard Ross. Toen zag ik een aantal van zijn geheimen, en dat fascineerde me enorm. Het leek bijvoorbeeld alsof hij het balletje in zijn linkerhand liet verdwijnen, maar in werkelijkheid hield hij twee balletjes verborgen in zijn rechterhand, zonder dat het publiek het kon zien.’

Als Timmer even later de truc met het muntje en het colablikje voordoet, wordt duidelijk wat hij bedoelt met afleiding. ‘En het idee is eigenlijk’, zegt Timmer terwijl de verslaggever een Coca-Cola Zero sugar-blikje vasthoudt, ‘dat ik het muntje probeer in het blikje te gooien’. Hij heeft de laatste woorden nog niets eens uitgesproken of een rinkelend geluid klinkt in het blikje. De verslaggever, die duidelijk van toeten noch blazen weet, is diep onder de indruk. ‘Maar wat als je mis gooit?’ ‘Ik mis nooit’, lacht Timmer. ‘Hoe kan dat nou? Zit er een magneet in het blikje ofzo?’ ‘Ehm, je komt al warm’, liegt Timmer dat hij barst.

Pas als de verslaggever later beeldje voor beeldje de opname van de truc bekijkt, komt de aap uit de mouw. Het zou lullig zijn om het geheim hier te onthullen, zoals het waarschijnlijk ook abonnementsopzeggingen zou regenen als de Volkskrant voortaan de ontknopingen van Netflix-series zou verklappen. Het volstaat te zeggen dat Timmers linkerhand, waarmee hij het muntje vol aplomb in het blikje lijkt te gooien, één grote afleidingsmanoeuvre is, terwijl de rechterhand ongemerkt een list uithaalt. ‘Het is met goochelaars een beetje als met schijnbewegingen in het voetbal: volg de bal, niet de man’, zegt Timmer. ‘Maar de meeste mensen tuinen er toch in en volgen mijn handen, zo zit ons brein nu eenmaal in elkaar.’

Bedrijf: Magicshop

Waar: Heemskerk

Sinds: 1985

Aantal werknemers: 1

Jaaromzet: 4 ton

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.