De Onderneming Warp Industries

Dit bedrijf helpt met VR-cursussen personeel om zich voor te bereiden op levensbedreigende situaties

Hoe bereid je personeel voor op bijvoorbeeld een brand? Warp Industries helpt bedrijven interactieve trainingen te maken met virtual reality. Met een VR-bril op kun je zelfs leren wat te doen bij een bankoverval. 

Een werknemer van Warp Industries met een VR-bril. Beeld Raymond Rutting

Een vliegtuighangar is een grote onoverzichtelijke ruimte, met ontmantelde toestellen, losse onderdelen, steigers, apparatuur en werkbanken. Daaruit tientallen mensen veilig laten ontkomen als er brand uitbreekt, is een ingewikkelde operatie. Driehonderd mensen leren hoe ze zich in zo’n noodsituatie uit de voeten kunnen maken, is nog ingewikkelder. KLM besloot vorig jaar een nieuw trainingsmiddel te proberen als alternatief voor het klassikaal staren naar een PowerPoint-presentatie: virtual reality.

Met hulp van de Delftse start-up Warp Industries bouwde de KLM een app die de onderhoudsmonteurs op Schiphol in een virtual reality(VR)-bril kunnen bekijken. Filmpjes opgenomen met camera’s die 360 graden rondom kunnen filmen, brengen de monteurs in levensechte en levensbedreigende situaties. Door vragen in beeld te beantwoorden kunnen de monteurs laten zien of ze de veiligheidsinstructies kennen – én de vluchtwegen.

Bedrijf: Warp Industries

Waar: Delft
Sinds: 2017
Aantal werknemers: 8
Jaaromzet: 0,5 miljoen euro

Feedback

Bedrijven die met Warp Industries in zee gaan, doen het meeste werk aan hun instructie-apps zelf. Het bedrijf biedt een platform waarop klanten het gereedschap vinden om hun interactieve VR-cursussen te maken en die onder hun personeel te verspreiden. De app geeft feedback over de prestaties van elke werknemer afzonderlijk.

Dit laatste is een van de grote pluspunten van een cursus die individueel wordt afgelegd, zegt ceo Thijs de Vries. ‘Als je een massale brandoefening houdt, kom je meestal niet te weten welke mensen linksaf sloegen terwijl ze rechtsaf hadden gemoeten, en waarom ze dat deden. Nu kun je per individu zien wie er de mist inging en daarnaar vragen. Misschien blijkt dan wel dat de vluchtroute die je als bedrijf had bedacht niet de meest logische is.’

Voordeel van de virtuele ‘speelomgeving’ is dat het een bedrijf kosten bespaart. ‘Als je mensen op cursus stuurt, moeten ze vaak onder werktijd naar een andere locatie reizen, net als de docenten en de acteurs.’ Oefenen op de werkvloer is niet altijd mogelijk. Neem de KLM: ‘De veiligheid bij het onderhoud aan vliegtuigen wordt er bewaakt aan de hand van extreem veel procedures. Trainen in het toestel is riskant en zou veel te lang duren.’ Met de VR-app kunnen werknemers hun kennis bijspijkeren op rustige momenten, op een realistische nabootsing van hun werkplek.

Een groepscursus heeft als nadeel dat de kennis soms niet altijd beklijft. Misschien omdat mensen het meer als een uitje beschouwen. ‘Of werknemers gaan zich anders gedragen omdat hun chef erbij is’, stelt De Vries.

Bedrijven staan soms nog huiverig tegenover het idee zelf aan de slag te gaan met virtual reality. ‘Niet iedereen weet hoe je moet filmen, laat staan in 360 graden rondom. De apparatuur wordt wel steeds eenvoudiger in gebruik en steeds goedkoper. Je kunt nu al camera’s kopen voor onder de 200 euro.’ In de helft van de gevallen besteden bedrijven het filmen nog uit aan Warp Industries of aan productiebedrijven die hebben laten zien dat ze de techniek onder de knie hebben.

Niet alleen de KLM heeft de weg gevonden naar Delft, waar Warp Industries tussen tientallen andere starters kantoor houdt in de broedkamer van de Technische Universiteit. Het bedrijf is nog zo bescheiden dat alle personeelsleden vorige maand op het podium pasten bij de uitreiking van de Cor van der Heijden Award voor innovatie ondernemers. Maar in amper twee jaar tijd heeft de start-up bedrijven van grote naam over de vloer gehad als ABN Amro, de BBC, Gazprom en Merck.

Thijs de Vries, ceo van Warp Industries. Beeld Raymond Rutting

Evacuatietraining

Een Britse telecomaanbieder was een van de eerste bedrijven die de gereedschapskist van Warp Industries voor iets anders gebruikte dan een veiligheidsinstructie of evacuatietraining. Met assessmentspecialist Cubiks werd een app ontwikkeld waarmee het personeel in de servicewinkels leert om te gaan met moeilijke klanten. ‘De Britse actrice die de boze klant speelt doet dat erg overtuigend’, zegt De Vries. ‘Je krijgt na een tijdje de neiging om haar maar haar zin te geven. Dat kan natuurlijk niet: werknemers mogen niet zomaar van alles beloven aan klanten. Dat zou de boel onbetaalbaar maken.’

In de app kunnen medewerkers er dan ook voor kiezen om de klant niet langer met fluwelen handschoenen aan te pakken, als die steeds onredelijker en bozer wordt. Een grote mond teruggeven? ‘Waarom niet?’, zegt De Vries. ‘In sommige situaties kan dat zomaar goed uitpakken.’

Ook om andere redenen is het goed om onwaarschijnlijke scenario’s in een apptraining na te bootsen. Een voorbeeld: niemand die bij een brand de lift neemt. Toch? Borden bij de deuren en in de cabine waarschuwen dat niet te doen. ‘Toch wilde KLM dat scenario in zijn app opnemen, omdat ze bij elke training wel mensen de lift zagen nemen.’ In de app kon de luchtvaartmaatschappij met een nagespeelde scène goed laten zien waarom dat geen goed idee is. ‘Wie toch de lift neemt, raakt opgesloten met twee collega’s die helemaal in paniek raken, terwijl de cabine zich langzaam met rook vult.’

Tot de meest spannende klussen rekent De Vries de cursusapp die een Oostenrijkse bank maakte met de Delftse software. Personeel leert daarmee wat te doen bij een bankoverval. De ABN Amro schafte een app aan om medewerkers alert te maken op oplichters die met mooie praatjes geld naar valse rekeningen laten overboeken. Warp Industries levert ook materiaal dat juist is bedoeld voor bajesklanten. De dienst justitiële inrichtingen gebruikt virtual reality om gedetineerden voor te bereiden op hun tijd achter de tralies.

Brandpreventie

Inmiddels zijn de eerste toepassingen verschenen voor een breed publiek. De brandweer Zaanstreek-Waterland ontwikkelde een app voor brandpreventie in huis en het Amsterdam Medisch Centrum bouwde een VR-cursus reanimatie, beide te downloaden voor iPhone en Android-smartphones. De Vries droomt al van andere toepassingen. ‘Artsen in ontwikkelingslanden hebben vaak niet de mogelijkheden om nieuwe kennis op te doen of nieuwe behandelmethoden te leren. Het zou prachtig zijn als ze dat met een VR-bril en onze software wel kunnen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.