Discounters slaan terug in prijzenoorlog

Na drie weken oorlog tussen de supermarkten staan prijsstunters als Aldi en Lidl op het punt zich in de strijd te mengen....

Aanvankelijk hielden de discounters zich stil terwijl de prijzenoorlog losbarstte, maar kennelijk zijn zij door schade en schande wijzer geworden. In de eerste twee weken van de oorlog zakte het marktaandeel van de discounters tot dik onder de 20 procent.

In de derde week zijn Aldi en Lidl zich flink gaan roeren met prijsverlagingen en dagbladadvertenties, met als resultaat dat het marktaandeel is opgekrikt naar 20,5 procent, enkele tienden van procenten hoger zelfs dan voor het begin van de prijzenoorlog. 'Verbreding' van de vijandelijkheden tot verswaren zou een volgende stap zijn. En een gevaarlijke, vindt Holla. 'Denk aan de gevolgen voor de boeren, de ontwikkeling van biologische producten.'

De slachtoffers van de ongekend hevige prijzenoorlog zijn ook al bekend: de speciaalzaken, de zelfstandige bakkers en slagers en de kleine buurtsupers. Hun marktaandeel is de afgelopen weken sterk gekelderd en als er slachtoffers vallen, is dat in het belang van de discounters, schat Holla. 'Er komen vestigingspunten vrij. Geen echt aantrekkelijke punten, maar voor de vestiging van een goedkope prijsstunter aantrekkelijk genoeg.'

De laatste slag kwam maandag van Albert Heijn. De supermarktketen die de prijzenoorlog ontketende, verlaagde voor de derde maal in drie weken de prijzen, ditmaal van driehonderd producten. In totaal heeft AH nu ruim achttienhonderd producten in prijs verlaagd, vooral houdbare artikelen van grote merken.

Het ligt niet voor de hand dat Albert Heijn de prijzenoorlog zal uitbreiden tot versproducten als groente en fruit. 'Wij hebben jarenlange relaties met onze leveranciers. Het onderscheidend vermogen van die producten zit vooral in kwaliteit, niet in prijs', zo zegt de woordvoerder van AH.

De vraag dringt zich op waar dit moet eindigen. 'Als we in de supermarktwereld de plek hebben die we willen hebben', is het antwoord van Albert Heijn. 'Als de mensen die weggelopen zijn naar prijsstunters, weer bij ons kopen en een goed gevoel hebben, als we weer de beste winkel zijn tegen een concurrerende prijs.'

Tot dusver is Albert Heijn aardig op weg, want de keten lijkt een van de grote winnaars. 'De commotie rond het salaris van Ahold-topman Moberg heeft AH veel schade berokkend. Er zijn veel klanten wegelopen naar de concurrentie', zegt Holla. 'Maar die mensen zijn allemaal teruggekomen. Zelfs het verlies aan klanten van eind vorig jaar, die AH te duur vonden, is ongedaan gemaakt.'

Het succes van AH wordt alleen overtroffen door de ketens in het middensegment zoals C100, Edah en Vomar. Deze ketens hebben marktterrein gewonnen, terwijl het aandeel van de duurdere supers als AH, Super De Boer en Konmar stabiel is gebleven.

Met de verheviging van de prijzenoorlog neemt ook de bezorgdheid toe. Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland waarschuwt dat de supermarkten een deel van de kosten zal verhalen op de transportbedrijven die de winkels bevoorraden. 'Ik vang signalen op dat deze bedrijven een indringend verzoek kunnen verwachten van de supermarkten om de prijzen te verlagen', zegt TLN-voorzitter Mich van der Harst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden