Directie Tata Steel legt bom onder fusie met ThyssenKrupp in onverwacht persbericht

De directie van Tata Steel Nederland - het voormalige Hoogovens in IJmuiden - heeft een bom gelegd onder de fusie van Tata Steel Europe met het Duitse Thyssen Krupp.

Tata Steel in IJmuiden.Beeld anp

In een onverwacht persbericht heeft de directie onder leiding van Theo Henrar het fusieplan onacceptabel genoemd. Er zouden meer banen in IJmuiden komen te vervallen dan eerder was gezegd, de Nederlandse vestiging zou niet langer een eigen raad van commissarissen en directie mogen hebben en een deel van de schulden van het fusieconcern zou verhuizen naar de balans van Tata Steel Nederland. Hiermee dreigt het investeringsplan voor de vestiging in IJmuiden van 1,2 miljard euro in gevaar te komen.

De directie in IJmuiden schaart zich daarmee achter de centrale ondernemingsraad (COR), die eerder al grote bezwaren tegen de fusie uitte. De raad van commissarissen van Tata Steel in Nederland, onder leiding van Peter Blauwhoff (hij volgde deze zomer Jacques Schraven op), heeft niet gereageerd op de bekendmaking van de directie. Theo Henrar dreigt hierdoor in conflict te komen met Hans Fischer, de baas van Tata Steel Europe, met wie hij eerder samen het fusieplan presenteerde. Henrar wil geen verdere toelichting op een vrijdag verzonden persbericht geven.

Theo HenrarBeeld anp

Drie cruciale voorwaarden

Voorzitter Frits van Wieringen van de COR zegt niet te weten hoe de verhouding tussen Henrar en Fischer nu is. Hij wijst op het fusieplan - een zogenoemde memorandum of understanding - waarbij ineens nieuwe feiten naar buiten zijn gekomen.

Aangekondigd was het verlies van vierduizend banen. Maar dat lijken er ineens duizend meer te worden, omdat het nieuwe staalconcern allerlei lage administratieve banen, zoals de salarisadministratie, wil overplaatsen naar lagelonenlanden. 'Dat gaat om enkele honderden banen in IJmuiden', denkt Van Wieringen.

De directie in IJmuiden had aanvankelijk niet eens inzage in het fusieplan gekregen. Pas na heel lang aandringen kreeg ze een uittreksel uit het memorandum of understanding. Daarin wordt volgens de directie aan 'drie cruciale voorwaarden' van IJmuiden geen gehoor gegeven.

Die voorwaarden zijn het behoud van de huidige ondernemingsstructuur van Tata Steel Nederland met een eigen raad van commissarissen, het behoud van de bedrijfsprocessen van het staalbedrijf IJmuiden en het behoud van de zeggenschap over de eigen kasstromen en investeringen. 'Geld dat het bedrijf zelf verdient, moet in IJmuiden kunnen worden geïnvesteerd', aldus de directie van Tata Steel Nederland.

Een staalwerker bij Tata Steel.Beeld anp

Juridisch niemandsland

Volgens Van Wieringen liggen ook de ondernemingsraden en vakbonden in Duitsland dwars. 'De fusie is absoluut geen gelopen race. In Duitsland hebben de bonden de helft van de zetels in de Aufsichtsrat.' Onduidelijk is of de directie in IJmuiden de fusie alleen kan torpederen.

Gezien de ingewikkelde structuur van het concern is sprake van een soort juridisch niemandsland. Maar de COR heeft deskundigen ingehuurd en kan desnoods naar de Ondernemingskamer stappen. Toen in 2003 de directie in Londen de aluminiumpoot wilde verkopen, lukte het Tata Steel Nederland daar een stokje voor te steken. De COR in IJmuiden vreest dat de fusie van Thyssen Krupp en Tata Steel Nederland alleen is bedoeld als mogelijkheid van beide concerns hun staalactiviteiten te lozen.

De ceo van ThyssenKrupp Hiesinger.Beeld epa
Protesterende Duitse staalwerkers met een masker van de ceo van ThyssenKrupp, Hiesinger.Beeld epa

De fusie tussen Tata Steel Europe, waaronder behalve ook Hoogovens ook British Steel valt, en Thyssen Krupp met staalfabrieken in Düsseldorf en Duisburg werd eind september bekendgemaakt. Hierdoor zou een concern ontstaan met 48 duizend werknemers en een omzet van 15 miljard euro. Het Indiase conglomeraat Tata, dat al tien jaar eigenaar is van het voormalige Hoogovens, en Thyssen Krupp Holding in Essen zouden ieder een belang van 50 procent in het nieuwe bedrijf krijgen.


Tata Steel Europe en ThyssenKrupp (zouden) gaan fuseren. Waarom en met welke gevolgen?

Staalfabrikanten Tata Steel en ThyssenKrupp brengen hun Europese activiteiten onder in een gezamenlijk bedrijf. Dat gaat ruim vierduizend banen kosten. Waarom doen ze dit?

De directie en de ondernemingsraad van Tata Steel Nederland maken zich 'ernstige zorgen' over de fusie met branchegenoot ThyssenKrupp, die mogelijk nog veel meer banen kost dan de vierduizend die eerder zijn gemeld. Jacques Schraven, tot voor kort de hoogste toezichthouder in IJmuiden, waarschuwde drie maanden geleden in dit interview al voor de gevaren van zo'n fusie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden