Dinosaurus van het asfalt gaat voor de bijl

Het is een prima auto om soldaten van en naar het front te brengen. Ook voor een snelle rit door de woestijn draait de mastodont zijn hand niet om, maar voor ritjes naar de buurtsuper heeft het model toch zijn bezwaren....

Wegens gebrek aan belangstelling heeft de Amerikaanse autobouwer General Motors besloten de bijl te zetten in de productielijn van de Hummer 1, de Tyrannosaurus rex van het asfalt.

Van de oer-Hummer, de glimmende salonversie van de oorspronkelijke Humvee, het militaire troepenvoertuig dat in 1991 furore maakte in de eerste veldtocht tegen het Iraakse regime, zijn ongeveer twaalfduizend stuks verkocht.

Hoeveel daarvan in Nederland zijn terechtgekomen, is niet bekend. De auto is nooit officieel geïmporteerd. Echte liefhebbers van de rijdende sportkantine hebben de auto zelf weten te importeren en kunnen zodoende op zon- en feestdagen pronken met een personenauto van ruim drieduizend kilo, bijna vijf meter lengte en 2,20 meter breed; menige badkamer is kleiner en weegt nog minder ook.

Kroymans, de importeur voor de Benelux en Duitsland, schat dat in Nederland hooguit tweehonderd vierwielaangedreven Humvee’s en H1’s rondrijden.

De GroenLinks-gemeenteraadsfractie uit Nijmegen en anderen met oog voor het milieu, verzetten zich vooral tegen het gebruik van de Hummer 1 wegens het onbetamelijke brandstofverbruik. Bij optrekken ontstaat er steevast een draaikolkje in de benzinetanks – de auto heeft er twee – en na een rustig ritje van Amsterdam naar Nijmegen en terug, is minimaal zestig liter benzine verstookt, evenveel als de gehele tankinhoud van een gezinsauto.

Toch maken Hummer-klanten zich doorgaans geen zorgen over futiliteiten als de kosten van brandstof. De auto, zegt auto-analist Erich Merkle in het tijdschrift Forbes, ‘is van het over the top-type waarvoor geen plaats is in deze maatschappij. Het spreekt mensen aan die van stoer en ruig houden, maar netjes in een parkeervak neerzetten, is er niet bij.’

Opel-moeder General Motors, het bedrijf dat sinds 1999 de Hummer bouwt, ziet de SUV-markt hard achteruitgaan. De laatste jaren werden niet meer dan enkele honderden grote Hummers verkocht. Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Autodata verkocht General Motors vorig jaar 374 H1’s.

De kleinere neefjes, de Hummers 2 (in Nederland vanaf honderdduizend euro) en de Hummer 3 (vanaf zestigduizend euro), deden het relatief beter, maar ook bij deze modellen worden de aanstaande kopers steeds zenuwachtiger van de aanzwellende brandstofprijzen.

Ondertussen wordt in Detroit getekend aan de Hummer 4, een nog petieteriger autootje, dat moet gaan concurreren met zoiets als de Jeep Wrangler (bijna 4 meter lang en 1500 kilo zwaar).

Een verstandige zet, meent analist Merkle: ‘Hummer is uitgegroeid tot een sterk, stoer merk waarmee veel kan worden gedaan.’

Als Hummers nieuwe kleintje op de markt komt – niet eerder dan in 2008 – zal het verbruik naar verwachting zijn beperkt tot pakweg 1 op 10. Een ruige off roader wil daar uiteraard niet mee worden gezien; het benzineverbruik komt gevaarlijk dicht bij dat van een Ford Mondeo.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden