Dik achterwerk krijgt bij Airbus meer ruimte

Een dik achterwerk in één vliegtuigstoel proppen en ondertussen de boze blikken van medepassagiers negeren? Of mopperen over de twee volwaardige, maar vooral dure stoelen voor de meevliegende kids? Het heeft er alle schijn van dat vliegtuigbouwer Airbus een nieuwe trend gaat zetten: een bank met flexibele zitplaatsen in het vliegtuig.

Beeld afp

De Europese vliegtuigbouwer heeft in de Verenigde Staten patent aangevraagd voor een bank waarop twee forse personen kunnen zitten, drie minder grote volwassenen, maar ook een gezin met twee kleine kinderen. Dat melden bronnen in de VS.

Vliegtuigstoelen zijn nog altijd gebaseerd op de menselijke maten zoals die in 1962 zijn opgemeten. Sindsdien is de gemiddelde passagier zowel in de lengte als de breedte 'gegroeid'. Tegelijkertijd proberen vliegmaatschappijen, mede ingegeven door de toenemende concurrentie, juist zo veel mogelijk mensen per vlucht mee te nemen. Kortom, een vliegreis veroorzaakt nog weleens frustratie bij de passagiers.

Met de nieuwe banken kan Airbus een kleine revolutie in de vliegwereld veroorzaken. De prijs van tickets is allesbehalve doorzichtig, maar op de bankjes kunnen passagiers worden afgerekend naar hun gewicht. De verwachting is dat gezinnen goedkoper uit kunnen zijn, dikkerds duurder. Het vervoer van passagiers komt dan wel in lijn met de manier waarop luchtvracht wordt afgerekend: naar gewicht.

Als je twee stoelen vervangt door een bankje, kunnen er drie in plaats van twee passagiers zitten, redeneert Airbus.

Noviteit

Met de patentaanvraag is de productie van de vliegtuigbanken nog niet begonnen. Grote vraag is bovendien hoe de luchtvaartmaatschappijen reageren op de innovatie van Airbus. Consumentenorganisaties waarschuwen passagiers ervoor zich niet rijk te rekenen. Ze denken dat de luxueuzere ruimte voor het zitvlak zal leiden tot een extraatje waarvoor ook extra moet worden betaald.

Britse media meldden eerder deze maand een andere noviteit van Airbus: de mogelijkheid om in een bak onder het stoelkussen een kleine koffer te stallen. Dat zou volgens kenners wel ten koste gaan van de beenruimte voor passagiers die hun benen onder de stoel voor hen uitstrekken. KLM en Transavia waren gisteravond niet bereikbaar voor een reactie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden