Digitale gemaksmens nekt Foto Kral

Bezitters van digitale camera’s maken veel foto’s, maar laten er weinig afdrukken. En áls ze voor een afdruk kiezen, lopen ze naar de supermarkt....

Sinds de opkomst van de digitale camera fotograferen we meer, maar laten we veel minder foto’s afdrukken. Deze gedragsverandering was de nagel aan de doodskist van Foto Kral, met 110 vestigingen een van de grootste fotoketens van Nederland. Het bedrijf met merknamen als 1-Hour Super Foto en Foto Objectief speelde hier niet op tijd op in en ging vorige week failliet.

Eind jaren negentig bracht de Nederlander nog drie tot vier keer per jaar – na vakanties, na verjaarspartijtjes – een paar fotorolletjes weg. Sinds de intrede van de digitale camera is de gang naar de fotowinkel niet langer nodig om te kunnen zien wat is gefotografeerd. Veel consumenten bewaren hun digitale kiekjes op de harde schijf van hun pc en drukken ze niet meer af. Of ze doen het thuis. Hoe dan ook: de teruggang van het aantal filmrolletjes is niet opgevangen door het afdrukken van digitale foto’s.

Foto Kral, waar 470 mensen werken, is de eerste grote fotoketen die het slachtoffer is geworden van deze omschakeling van fotorolletjes naar digitale geheugenkaartjes en cd’s. De overgang heeft de fotobranche de afgelopen vijf jaar onherkenbaar veranderd. Wie een reclamefolder van een fotozaak bekijkt, zal tevergeefs zoeken naar een analoge camera. Vorig jaar gingen er 62 procent minder traditionele rolletjes over de toonbank als in 2001.

Rampen komen nooit alleen. De fotovakhandel heeft ook te lijden onder de snoeiharde concurrentie van branchevreemde verkopers. Elektronicazaken zoals Media Markt en BCC weten met scherpe prijzen veel kopers van digitale camara’s te lokken. Wie toch nog foto’s wil laten afdrukken, kan tegenwoordig terecht bij warenhuizen, drogisterijketens en supermarkten als Hema, Kruidvat en Albert Heijn.

Alle ongeveer negenhonderd fotozaken hebben last van het verdwijnen van het rolletje en de toegenomen concurrentie. De omzet was vorig jaar ruim 13 procent lager dan in 2003, blijkt uit een recent rapport van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Van de bijna negenhonderd miljoen euro die de Nederlander vorig jaar aan camera’s en het ontwikkelen en afdrukken van foto’s besteedden, kwam minder dan de helft terecht in de kassa van de fotozaak. De rest werd verdeeld door supermarkten, drogisterijen en elektronicazaken.

Dat juist Foto Kral (omzet afgelopen boekjaar 43 miljoen euro, schuld tien miljoen euro) het loodje legt, is te wijten de grote afhankelijkheid van het ontwikkelen en afdrukken van foto’s. Veel andere fotozaken zoals Combi Foto, verkopen ook fototoestellen, videocamera’s en statieven. Die zaken halen ruim de helft van hun omzet uit deze hardware.

De digitalisering van de fotografie bracht ook ’s wereld grootste fotoconcern in de problemen. Eastman Kodak wil de komende drie jaar eenderde van de 75 duizend arbeidsplaatsen schrappen. Het bedrijf was gewend aan hoge marges en trouwe klanten. Sinds de opkomst van digitale fotografie zijn beide verleden tijd.

Ook Leica snakt naar adem. De fameuze Duitse camera- en lenzenfabrikant, die vorig jaar tien miljoen euro verlies maakte, bestaat alleen nog bij de gratie van de geldschieters. Leica, populair bij professionele fotografen, belooft al jaren een digitale topcamera, maar stelt de introductie telkens uit. Omdat fotografen niet zeker weten of de Leica-lenzen passen op een digitaal toestel, zien ze af van de aanschaf van deze dure objectieven.

Foto Kral, een keten die de fotograferende kapper Carel Kral ruim zestig jaar geleden begon in Nieuwe Pekela, heeft eveneens pogingen gedaan het tij te keren. Directeur-eigenaar Gerard Kral, een van de zeven zoons van oprichter Carel Kral, kondigde in april nog een koerswijziging aan. Hij wilde het assortiment uitbreiden met computers en mobiele telefoons met ingebouwde camera’s. De koerswijziging kwam te laat. ‘De directie heeft gewoon zitten blunderen’, aldus Ingrid van Nieuwkruijk van FNV Bondgenoten.

Klanten van de ketens van Foto Kral die rolletjes hebben ingeleverd of een fototoestel ter reparatie hebben gegeven, kunnen dat melden aan Henk de Groot en P. Lettinga, twee curatoren van advocatenkantoor Dorhout uit Groningen. Zij zorgen voor de afwikkeling van het faillissement. De curatoren onderzoeken of delen van het bedrijf verkocht kunnen worden. Volgens de curatoren hebben andere bedrijven hier al interesse in getoond.

FNV Bondgenoten heeft de curatoren gevraagd bij een eventuele doorstart zoveel mogelijk banen te behouden. UWV betaalt de lonen uit over oktober.

Volgens Van Nieuwkruijk ging het al langer slecht met Foto Kral, dat een hoofdkantoor heeft in Veendam. Van Nieuwkruijk had van vakbondsleden gehoord dat het bedrijf een grote schuld bij de Belastingdienst had opgebouwd. In een gesprek met de directie kreeg Van Nieuwkruijk te horen dat er een reorganisatie op stapel stond. Het hoofdkantoor zou verhuizen naar Groningen en het fotolab zou worden gesloten. Voor dit herstelplan zouden twee investeerders zijn gevonden. Die haakten vorige week af.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden