Dieselige fiësta biedt extra beenruimte

Gereden Ford Fiësta . Prijs 23.505 euro, diesel vanaf 18.645 euro ...

Mijn oom Frits kocht halverwege jaren tachtig een Fiësta, een diesel nog wel. Hij nam mijn vader en mij mee voor een proefritje, en hoewel het een klein rotautootje was, bleef oom Frits maar zeggen dat er niets pielerigs aan was. Maar hij was enorm pielerig. De enige luxe die erop zat, was de rechter buitenspiegel. ‘Je kunt nauwelijks horen dat het een diesel is’, schreeuwde oom Frits vanachter het stuur. Als hij een John Deere had gekocht, had ik hem eerder geloofd: wij wisten thuis altijd vijf minuten van tevoren dat oom Frits in aantocht was omdat de kopjes in de keukenkastjes begonnen te rinkelen.

We zijn bijna 25 jaar verder, en in tegenstelling tot oom Frits is de Fiësta er nog steeds. Er is sinds kort zelfs een nieuwe, die ook in diesel verkrijgbaar is. Zou Ford, dat ruim dertig jaar ervaring heeft met deze kleine auto (‘compact’ noemen autofabrikanten dat), erin geslaagd zijn na al die jaren een kleintje te maken dat niet pielerig is? Gelukt. Na een weekje in de Fiësta vraag je je af waarom je ooit een grotere auto zou kopen, gesteld dat je geen gezin van vier hebt. Ruimte voorin: prima (11 millimeter meer dan in de vorige, jubelt Ford). Stoelen: goed. Rijgedrag: uitstekend. Motor: klinkt zonder meer als een diesel, maar niet als een tractor. Lekker zuinig (1 op 20 gemiddeld, extreem zuinige rijders kruipen richting 1 op 25) en krachtig genoeg (90 pk), al is het een gemis dat er geen zesde versnelling op zit. Afwerking van het interieur: redelijk.

De nieuwe Fiësta laat zien dat kleine auto’s ook niet-pielerig kunnen zijn. Voor echte shock and awe op verjaarspartijtjes moet u nog wel even het launch pack aanschaffen. Dat kost 1.000 euro extra, maar dan krijgt de Fiësta alle foefjes die de grote leasejongens ook hebben: climate control, bluetooth, voice control – met een dame die je doorgaans goed begrijpt –, cruise control, elektrisch inklapbare spiegels, parkeersensoren achter; you name it. Gooit u er nog eens 560 euro tegenaan, dan krijgt u ook nog een startknop met keyless entry, een van de meest onderschatte handigheidjes van de hedendaagse automobiliteit. Dankzij het economische noodweer is het bedrag voor die extra’s vast wel uit te onderhandelen.

Oom Frits is 25 jaar te vroeg geboren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden