Die bezitloze economie, dat is niet echt een ding voor de Nederlander

Jeans lease

Het succes van Spotify, dat dinsdag naar de beurs is gegaan, drijft op abonnementen. Daarvan komen er steeds meer: tegenwoordig kun je niet alleen auto's leasen en wasmachines huren, maar ook een abonnement op wc-papier of spijkerbroeken nemen. Aan Nederlanders is deze abonnementeneconomie niet erg besteed. Van alle Europeanen zijn zij er het minst voor te porren, blijkt uit onderzoek dat ING woensdag publiceert.

Het economisch bureau van de bank liet een enquête uitvoeren onder 11 duizend huishoudens in elf Europese landen. Gemiddeld 40 procent van de respondenten geeft aan niet warm te lopen voor extra abonnementen op maaltijdboxen, fietsen en andere goederen. Nederlanders zijn veel afwijzender dan andere Europeanen: 70 procent ziet helemaal niets in dat soort diensten.

Abonnementen zijn op dit moment goed voor 5 procent van de bestedingen door huishoudens. Maandelijks geven de ondervraagden daaraan gemiddeld 130 euro uit. De meeste mensen verwachten hier in de toekomst alleen maar meer geld aan uit te geven.

Die uitgaven betreffen deels 'oude' abonnementen, zoals voor de telefoon, kabel of krant. Maar de nieuwe abonnementsmodellen rukken snel op. Zo zijn de traditionele platenwinkel en videotheek de afgelopen jaren verdrongen door aanbieders die werken met een maandelijkse vergoeding. Het Zweedse Spotify is, hoewel zwaar verliesgevend, wereldwijd goed voor 71 miljoen betalende abonnees. Netflix had er eind 2017 zelfs ruim 117 miljoen, van wie 2,4 miljoen in Nederland. Driekwart van de Nederlanders maakt inmiddels gebruik van Netflix of een vergelijkbare aanbieder.

Dat succes voedt speculaties over de bredere opkomst van een 'bezitloze economie'. Voorstanders hiervan wijzen op de milieuvoordelen. Door apparaten als wasmachines en drogers te leasen of te huren worden fabrikanten ontmoedigd wegwerpproducten te maken. Hoe duurzamer hun spullen, hoe langer ze geld blijven opleveren. Na afloop van het abonnement keert het product bovendien terug naar de fabrikant. Die kan het vervolgens opnieuw verhuren of recyclen. Zo ontstaat een circulaire economie.

Hoofdeconoom Marieke Blom van ING herkent het 'romantische beeld' van een economie zonder eigendom in de media en het publieke debat. Ze wijst erop dat Nederlanders zich bij het afsluiten van abonnementen juist laten leiden door pragmatische overwegingen. 'Opvallend weinig respondenten noemden het milieu als argument.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.