Deze waterstofauto vliegt de elektrische wagens voorbij

Uit niets blijkt dat je in de Hyundai ix35 FCEV met revolutionaire technologie onderweg bent. Maar de eerste waterstofauto in Nederland gaat de elektrische auto moeiteloos voorbij. Nu nog wat meer tankstations. Door Bard van de Weijer

De geteste waterstofauto van Hyundai.Beeld Hyundai

Het gebeurt niet vaak dat een nieuwe techniek meteen beter is dan de bestaande. De eerste digitale camera's konden niet in de schaduw staan van hun analoge voorgangers. De eerste mobieltjes haalden het niet bij de aangelijnde versie van de PTT. De stemcomputer bleek een slap aftreksel van het potlood. En de elektrische auto is nog altijd minder praktisch dan een type met een verbrandingsmotor, weet iedereen die weleens met samengeknepen billen de laatste kilometers naar huis gereden heeft.

Soms lijkt het wel in één keer goed te gaan. Hyundai presenteerde vorige maand de eerste waterstofauto voor de Nederlandse markt. De ix35 FCEV is een gewone ix35, een zogenoemde cross-over. Dat zijn tot suv omgebouwde gezinswagens, vaak met de elegantie van een beer op rolschaatsen. Ook de ix35 is geen ontwerpsensatie. De buitenzijde althans, want onderhuids is dit misschien de belangrijkste auto van het decennium.

De ix35 FCEV markeert de komst van een technologie die al decennia wordt aangekondigd en maar niet wilde doorbreken: rijden op waterstof. Eerst was de opslag een probleem en waren brandstofcellen onbetaalbaar en weinig duurzaam. Verder waren tankstations in geen velden of wegen te bekennen. Het duurde allemaal zo lang dat een ogenschijnlijk kansloze rivaal, de batterijauto, er met de buit vandoor ging.

Autohorrorverhalen van lezers

Ik had een auto-ongeluk op een vrijdag de 13de, ik verzin dit niet. Giechelig nacentrifugerend van het gebeuren vroeg ik aan de telefoniste van de verzekering of ze op vrijdag de 13de nou ook meer schademeldingen kregen. Dat had ze zich nooit afgevraagd.

Onzin ook, want ik had natuurlijk juist geluk gehad. Het goede van ongelukken zonder kleerscheuren is dat je je weer eens realiseert aan wat voor ­idiote krachten je je in de auto blootstelt. Daar ga je een stuk voorzichtiger en secuurder van rijden.

Dus leve de heel langzame crash. Met een Saab 900 uit 1993 reed ik oktober 2006 een file in, in een invoeg-uitvoeg­situatie. Ik bleek me gestaag in de dode hoek van een uitvoegende vrachtwagen te hebben gemanoeuvreerd. Hij raakte met zijn rechter voorhoek mijn linker achterspatbord. Met een soepele schaarbeweging draaide de Saab 90 graden, tot ik dwars tegen de voorkant van de truck stond en zijdelings over de A9 werd voortgeduwd.

Vanuit mijn zijraam zat ik met mijn neus op een muur van voortschrijdend plaat­staal. Die gewoon in hetzelfde tempo door bleef rijden. Trucks hebben veel duwvermogen, 1.300 kilo Saab is weinig obstakel.

Machteloos zijschuivend over de A9 schieten gedachten assorti door je hoofd. Kan de vrachtauto op een gegeven moment ook over mij heen rijden? Wat is het geluid van krakende auto-onderdelen toch anders dan je denkt. Gek dat de filerijders om mij heen gewoon door blijven rijden alsof er niks aan de hand is. En waarom stopt de chauffeur niet? Wacht, het is natuurlijk Leon de Winter! Die laatste gedachte kwam doordat ik destijds als adjunct-hoofdredacteur van de VARAgids een conflictje had met de schrijver waarvan ik me verder niks meer kan herinneren.

Uiteindelijk deed ik het dakraam open om staand op de bestuurdersstoel naar de chauffeur te zwaaien. Die kon me nog steeds niet zien, maar stopte na 25 meter duwen gelukkig wel ineens.
Ik heb nog een tijd diep respect, in de zin van vrees, voor vrachtauto’s op de snelweg gehad. Inmiddels rijd ik alweer net zo onbesuisd als ervoor.

Chris Buur, Amsterdam

Ooit zelf getroffen door autohorror? Mail uw verhaal aan blik@volkskrant.nl

De ix35 moet het punt markeren waarop de waterstofauto aan zijn inhaalrace begint. En de Zuid-Koreaan maakt een flitsende start. Wat vooral opvalt: hij is spectaculair onspectaculair. Uit niets blijkt dat je met revolutionaire technologie onderweg bent. Alleen de motorkap is wat hoger, net als de laadvloer achterin. Verder rijdt hij als een elektrische auto (wat deze Hyundai in feite is). De ix35 is zo stil dat je je zomaar kunt gaan ergeren aan zoiets futiels als een ruisende airco.

Spectaculair wordt het pas als je naar de boordcomputer kijkt: die meldt na het tanken 600 resterende kilometers. Kom daar maar eens om bij een Nissan Leaf of een BMW i3. Hoogstens de Tesla Model S komt daarbij in de buurt met zijn theoretische 400 kilometer.

Naast de grote actieradius heeft waterstof nog een voordeel: de tank is in luttele minuten gevuld. Verschil met lpg-tanken is er nauwelijks: je koppelt de slang, waarna de pomp wat lektesten doet en het tanken begint. 4 minuten duurt het. Dan zit er 5,5 kilo waterstof (deze brandstof wordt afgerekend in kilogrammen, niet in liters) in de tank, voor 10 euro per kilo. Accijns wordt er nog niet op geheven.

Klimaat onvriendelijk

De waterstofauto kent niet alleen voordelen. Een accu-auto kun je rijden zonder ooit een cent te hoeven overmaken aan welke oliemaatschappij dan ook. Als er genoeg zonnepanelen op het dak liggen en het weer een beetje meehelpt, tank je overdag je auto vol, of doe je dat met de groene energie van een fatsoenlijke leverancier. De waterstofautomobilist moet vooralsnog gewoon naar de pomp, in dit geval van Air Liquide, die een tankstation voor personenauto's exploiteert. Dat station staat bij Rotterdam en daarvan is er precies één in Nederland. Gooi je je tank vol en rijd je terug naar Amsterdam, dan is nog maar de helft van de actieradius over - als je incalculeert dat je nogmaals naar Rotterdam moet om weer te tanken. Over samengeknepen billen gesproken. Tijdelijke problemen; de komende jaren zullen er snel meer waterstofstations komen, belooft de branche.

Een ander nadeel van waterstof is dat het nu nog bijna volledig wordt gewonnen uit aardgas, een fossiele brandstof. Klimaatvriendelijk is waterstof daardoor allerminst, al komt bij de auto louter water uit de uitlaat. Maar er zijn ontwikkelingen waardoor elektrolyse (water met elektriciteit splitsen in waterstof en zuurstof) efficiënter en goedkoper wordt, waardoor over enige tijd misschien waterstof kan worden gemaakt met eigen zonnepanelen. Er wordt ook gewerkt aan pompstationnetjes voor thuis, die je aansluit op het stroomnet.

Wie in de buurt van het Rotterdamse tankstation woont, moet nu niet naar de Hyundai-dealer rennen: de ix35 FCEV is nog niet te koop. Hij kan alleen geleaset worden en dat slechts mondjesmaat. Hyundai hoopt de productie volgend jaar te vergroten, maar het zal nog wel een paar jaar duren voor waterstofauto's volop beschikbaar zijn. Tegen die tijd zullen ook andere merken ze in Nederland aanbieden. Dan is de toekomst echt begonnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden