'Deze overname klopt als een bus'

'We gaan echt trouwen uit liefde', zegt BBAG-topman Karl Büche over de overname door Heineken. 'De zon schijnt buiten en in ons hart. Ik heb het gevoel alsof Nederland de Wereldcup alsnog wint'. De nieuwe partner is zo mogelijk nog gelukkiger, stelt topman Thony Ruys van Heineken...

'Lieber Thony': het 'huwelijk' tussen Heineken en Brau Union komt van beide kanten.

'Ja. We hebben de Oostenrijkers over de streep getrokken door drie belangrijke toezeggingen te doen: het hoofdkantoor blijft in Wenen, Büche komt in de raad van bestuur van Heineken en we hebben beloofd dat we niet een soort Amstel van al hun producten maken. We gaan hun merken stimuleren zoals we dat ook met Cruzcampo in Spanje en Moretti in Italië hebben gedaan.'

- De brouwerijen van de Brau Union zijn opgebouwd uit talloze familiebedrijven. Was dat een plus bij de onderhandelingen?

'Ja en nee. Voor families kan een overname een pijnpunt zijn. Maar omdat we zelf een familiebedrijf vertegenwoordigen, kennen wij die pijnpunten, en dat is altijd een voordeel. Ze voelden zich met ons het meest verwant, zou je kunnen zeggen.'

- En u kende Büche al.

'Niet zo heel goed hoor. Ik kwam hem weleens tegen op de Salzburger Festspiele. Daar zullen we het grapsgewijs weleens over samenwerking hebben gehad. Het werd pas serieus toen we hoorden dat BBAG niet meer zelfstandig kon groeien. Toen ben ik een paar keer met Büche en onze vrouwen een hapje gaan eten, om te kijken of het klikte. BBAG stond al jaren op het verlanglijstje van Heineken, maar it takes two to tango.'

- En het klikte.

'Donderdagavond laat, om elf uur, kwam ik pas in Wenen aan zodat we spijkers met koppen konden slaan. Dat was spannend hoor, zo laat in de avond na zo'n lange dag. En in de spanning merk je pas echt dat je goed kunt samenwerken.'

- Dus nu gaat u naar de nonnen in Maastricht om uw Duits op te poetsen?

'Ik ga het zeker verbeteren, maar zo drastisch was ik het niet van plan. Büche is wel voornemens Nederlands te leren. Maar onderling redden we het prima in het Engels. Ik ben bij Heineken meer de man van de Zuid-Europese talen.'

- Met een nummer één positie in Midden-Europa.

'Dit is wat we altijd al wilden. BBAG opereert in een groeimarkt, maar is zelf te klein om nog te kunnen groeien. Samen kunnen deze bedrijven veel bereiken. Kijk naar Polen: daar bedreigde SAB onze positie, maar die hebben we nu in één klap terugveroverd.'

- Straks komen al die landen waar u nu poot aan de grond heeft gekregen, bij de Europese Unie.

'Precies! Dat betekent dat de welvaartsstandaard omhoog gaat, dat het gemiddeld inkomen stijgt, dat consumenten meer te besteden hebben en dat ze meer oog krijgen voor kwaliteit. Dus ik zie daar een mooie toekomst voor onze premium bieren.'

- Heineken was altijd zo'n conservatief bedrijf, en slaat nu groots toe, terwijl de consolidatiegolf over z'n hoogtepunt heen is.

'We zijn nog steeds conservatief. We zijn zuinig en wilden nooit in het overnamegeweld meegaan. Deze acquisitie gaat zwaar op de balans drukken, maar in de toekomst verwachten we er veel voordelen van. Dit is precies goed. Het klopt als een bus. De champagne mag open.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden