Deze is écht anders: het grootste winkelcentrum van Nederland

Internationale allure streeft de vastgoedondernemer na met een nieuw winkelcentrum, kosten een half miljard. Groot en modern, dat scoort toch overal in Europa.

Artist's impression van de 'Mall of the Netherlands' ontworpen door architect Roberto Meyer.

Het moet het 'mooiste, grootste en modernste' winkelcentrum van Nederland worden: de in 2019 te openen 'Mall of the Netherlands' in Leidschendam-Voorburg. Op de plek waar nu nog het verouderde winkelcentrum Leidsenhage staat, investeert vastgoedontwikkelaar Unibail-Rodamco bijna een half miljard euro in een verbouwing die grote, internationale winkelketens eindelijk moet verleiden naar Nederland te komen.

Het 45 jaar oude Winkelcentrum Leidsenhage is nu nog een van de vele tragische lotgevallen van Nederland-winkelland. Zo'n winkelcentrum dat vrij snel na de bouw al in een bestuurlijke vergetelheid moet zijn geraakt; een andere verklaring voor het gebrek aan levendigheid is er eigenlijk niet.

Maar de huidige staat zegt niets over de potentie van het winkelcentrum, stelt Otto Ambagtsheer, Benelux-topman van het Frans-Nederlandse Unibail-Rodamco. Niet voor niets investeert zijn bedrijf 470 miljoen euro in het project en is het begonnen met de sloop van het oude centrum. Dinsdag kondigde hij bovendien aan dat het vernieuwde winkelcentrum vanaf 2019 de 'Mall of the Netherlands' gaat heten; een naam die niet alleen de ambitie weerspiegelt, maar ook het 'internationale karakter van het grootste, meest servicegerichte en vernieuwende winkelcentrum van Nederland'.

Lichtend voorbeeld

Unibail, de grootste eigenaar van winkelcentra in Europa, met een vastgoedportefeuille goed voor een kleine 38 miljard euro, gelooft heilig in groot en modern. Precies in die categorie scoort het immers flink in de rest van Europa. Maar precies aan die categorie ontbreekt het vooralsnog in Nederland, zegt Ambagtsheer.

Het lichtend voorbeeld is de eigen 'Mall of Scandinavia' in Stockholm. Dat betekent: geen soft-ijsjes en filterkoffie, maar twintig on-Nederlands goede restaurants. Geen dertien in een dozijn schoenenwinkels, maar 230 verschillende winkels waaronder goedkope discounters, 'internationale flagshipstores', maar ook een 'designer gallery voor de hipste merken'. Het betekent ook: geen draaiorgel, maar een bioscoop met tien zalen en 1.200 stoelen. Geen winkelwagentjes, maar gekoelde kluisjes. Geen gehannes met parkeermeters, maar vierduizend gratis, ondergrondse parkeerplaatsen. Geen natte regenpakken op een grijze zaterdagmiddag, maar 116 duizend vierkante meter volledig overdekt winkelcentrum.

'In het huidige winkellandschap zijn er winnaars en verliezers. Ik denk dat dit winkelcentrum een van de winnaars kan worden', zegt Hans van Tellingen, directeur van winkelonderzoeksbureau Strabo. Hoewel de Mall de eerste in zijn soort wordt, blijkt uit onderzoek van Strabo dat klanten buiten de stad tot wel twee keer zoveel uitgeven als in de steden zelf. 'Tel daarbij op dat de Mall straks midden in een van de rijkste verzorgingsgebieden van Nederland ligt, en je begrijpt waarom ik positief ben.'

Beeld Rechtenvrij

Nederlandse markt

Belangrijker nog: de Europese gigant Unibail staat volgens Van Tellingen garant voor de komst van een aantal aansprekende, buitenlandse ketens. Veel internationale winkelmerken zien immers heil in de Nederlandse markt, zegt hij, ook buiten de binnensteden, maar willen enkel komen als ze in panden terechtkunnen die aan hun eisen voldoen.

Het Canadese miljardenconcern Hudson's Bay besloot pas naar Nederland te trekken toen het zeker wist dat het de oude V&D-panden ingrijpend kon verbouwen. Voor de Franse sportgigant Decathlon geldt hetzelfde: Nederland werd pas interessant toen enkele grote, moderne panden in beeld kwamen. Wat te denken van Blokker? Die winkelgrootmacht van weleer die het slechte tij probeert te keren door honderden miljoenen te investeren in vernieuwde, modernere winkels.

Juiste vierkante meters

'Vergis je niet: met de Mall bouwen we geen extra vierkante meters, we bouwen de juiste vierkante meters', zegt Ambagtsheer van Unibail.

'Wij spelen in op de behoefte die, blijkens bijna elk marktonderzoek, leeft onder klanten. Namelijk de behoefte naar een dagje uit in een modern, goed verzorgd winkelcentrum, waar je makkelijk kunt parkeren en ook nog eens lekker kunt eten.'

Overal in Europa stegen de winkelhuren afgelopen jaar, behalve in Nederland, zegt hij.

Overal is dus vraag naar extra winkelruimte, behalve hier. Die beperkte vraag komt volgens Ambagtsheer deels door de reeks faillissementen, waardoor er veel leegstand is, maar ook zeker door de kwaliteit van de Nederlandse gebouwen. 'Die valt nu nog te vaak tegen, maar dat zal niet heel lang meer duren.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden