Deze antislipschool kwam met dubbele omzet een ondergang te boven

De antislipschool van wijlen Rob Slotemaker ging tijdens de crisis bijna ten onder. Sindsdien is de omzet weer verdubbeld, dankzij een samenwerking met BMW en de opkomst van Max Mania.

Eigenaar Gerard van Oers (rechts): 'Op dit soort activiteiten gaan bedrijven als eerste besparen.' Links Peter Haug, marketingdirecteur van BMW Nederland. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Een plotselinge ruk drukt de inzittenden van de auto in de zijsteunen van hun sportstoelen. Achter de ramen van de kleine BMW veranderen de Zandvoortse duinen in een groene waas. Water spat woest in de rondte, vanaf de achterbank klinkt een kreet, de auto draait rap achterstevoren - maar instructeur Jeroen Zwaanenburg (56) stuurt hem na een draai van 360 graden weer keurig rechtuit. Een stel vogels vliegt ondertussen sloom weg van de slipbaan. 'Stuntmeeuwen', noemt Zwaanenburg ze met een grijns. 'Die zijn het gewend.'

Enige stressbestendigheid komt van pas op de slipbaan van BMW Driving Experience Slotemakers, tot 2012 bekend als Slotemakers Antislipschool. Het Zandvoortse instituut, geesteskind van de in 1979 verongelukte autocoureur Rob Slotemaker, begon in 1957 met drie auto's vanuit een caravan aan de rand van het circuit. De afgelopen zestig jaar veranderde het bedrijf meerdere keren van eigenaar, locatie en gedaante. In de nasleep van de financiële crisis scheerde de slipschool van 2010 tot 2012 langs de rand van de afgrond, maar opnieuw wist Slotemakers behendig te overleven.

Nu leeft de nieuwste reïncarnatie succesvol voort in samenwerking met BMW, inmiddels op haar derde locatie, wederom pal naast Circuit Zandvoort. De crisis trof leveranciers van luxegoederen hard, en de slipschool was in het verleden toch vooral amusement. De meeste klanten van de slipschool waren bedrijven die er hun personeelsuitjes organiseerden. 'Dit is het soort activiteiten waarop bedrijven als eerste kosten gaan besparen,' zegt Gerard van Oers (43), directeur van bandenfabrikant Interstate en sinds 2000 eigenaar van Slotemakers.

'De omzet liep terug en ons hele advertentiebeleid viel in het water. Als we vroeger een rustige maand hadden, plaatsten we een advertentie van 10 bij 10 op de voorpagina van De Telegraaf. Daarna zaten we in september en oktober weer vol. Door de crisis werkte dat ineens niet meer. In 2012 deden we al het mogelijke om de zaak te reorganiseren: bezuinigen op overhead, het personeelsbestand verkleinen, sponsoren proberen aan te trekken. Zonder succes.'

BMW verscheen in 2012 ten tonele als reddende engel. De autofabrikant organiseerde in Duitsland al langer de Driving Experience, een instrument om (potentiële) BMW-rijders te enthousiasmeren en aan het merk te binden. De Driving Experience biedt trainingen voor BMW M-rijders om het maximale uit deze razendsnelle auto's te halen. De cursisten leren offroad te rijden, op ijs te rijden en andere rijvaardigheden. 'Kennis van het circuit naar de weggebruiker overbrengen', zegt autocoureur Jan Lammers (61), die als kind al bij Slotemakers rondhing en vandaag nog altijd als ambassadeur van het bedrijf optreedt. In 2012 ging de Driving Experience op zoek naar potentiële zelfstandige internationale afdelingen. BMW Nederland klopte als eerste aan, en daar bedacht men al snel: Slotemakers is de ideale partner.

Met vereende krachten en forse investeringen - deels ook door BMW - werd Slotemakers Antislipschool herboren als BMW Driving Experience Slotemakers. Voorzien van een nieuwe vloot, een gerenoveerd en gerestyled pand, en personeel opnieuw opgeleid naar standaarden van de autofabrikant.

En dus glijdt nu een hele ploeg witte BMW's over een natgespoten epoxylaag, een ondergrond die de gladheid van sneeuw benadert. Het hoge gejank van een naburige autorace raast over de slipbaan, en een groepje jonge en oude mannen staat met grote ogen te kijken naar de stunts die zij zo ook mogen uitvoeren. De auto's glijden gracieus over een door de zon verlichte baan, als kunstschaatsers die pirouettes uitvoeren, terwijl de meeuwen en wachtende deelnemers hun hoofden meedraaien.

De ouderwetse slipcursus - uitwijken, rondjes draaien en ander stuntwerk - met speciaal geprepareerde auto's vindt nu plaats naast meer BMW-specifieke veiligheidstrainingen, en bijvoorbeeld racecursussen met BMW's M-serie op het naastgelegen circuit. Daarnaast is het bedrijf van Van Oers nu BMW's partner voor persevenementen, autoshows, rijvaardigheidsdemonstraties en andere bijeenkomsten waar ervaren rijders bij nodig zijn. In 2013 koos BMW Nederland als de plek om de elektrische i3 aan de wereldpers voor te stellen, en Slotemakers speelde een hoofdrol.

In de nasleep van Slotemakers wedergeboorte kwam in 2014 Max Mania. Met Max Verstappen als veruit de meest succesvolle Nederlandse Formule 1-coureur ooit stortte Nederlandse sportfans zich massaal op de autosport. 'Drie jaar geleden werd de autosport gezien als pure verkwisting', zegt Van Oers. 'Dat is nu 180 graden gedraaid.'

Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

De omzet is inmiddels verdubbeld ten opzichte van 2010, en de slipschool blijft met een regelmatig vernieuwd cursusaanbod met de tijd meegaan. Maar op de BMW Driving Experience Slotemakers waart ook de geest van de heer Slotemaker zelf nog altijd rond. Instructeur Jeroen Zwaanenburg onderhoudt een Facebookpagina ter nagedachtenis van wijlen Rob Slotemaker, en geeft met de beamer een privévoorstelling in de vandaag verlaten instructieruimte.

Teder glijdt de muis langs foto's van racebolides door de jaren heen, en van de Nederlandse coureurs die vanuit Zandvoort de racewereld introkken. Rob Slotemaker zelf, Wim Loos - helaas ook verongelukt - Zwaanenburgs eigen broer Tonny en Liane Engeman, de mooie, vrouwelijke coureur die in de jaren zestig faam vergaarde door het op te nemen tegen de mannen. Allemaal werden ze groot onder de hoede van Slotemaker. Want zo begon het instituut ooit, zestig jaar geleden: als slipschool met een dubbelrol als talentspotter onder de Zandvoortse jeugd die er rondhing. Zoals Lammers het zelf verwoordt: 'Ik hield de baan nat, zette koffie, ging daarna Formule 1 rijden en won de 24 uur van Le Mans.'

Die goede oude tijd is voorbij. Tegenwoordig zijn veiligheid, rijvaardigheid en zelfs efficiënt brandstofgebruik de kernbegrippen bij de antislipschool. Maar wie ervan droomt Max Verstappen op te volgen, kan hier allicht nog een beginnetje maken.

profiel 

Bedrijf
BMW Driving Experience Slotemakers

Waar
Zandvoort

Sinds
1957

Aantal werknemers
18 vast, 45 freelance

Jaaromzet
2 miljoen euro

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden