Deutsche Post gaat internationaal, John de Mol geeft TMG op

De winnaar & verliezer van de week

Beeld epa

Winnaar

Generaldirektor Frank Appel van Deutsche Post DHL durfde bij de presentatie van de kwartaalcijfers van de post- en pakketbezorger grote woorden in de mond te nemen. DP is bezig aan het 'sterkste kwartaal uit de geschiedenis van het bedrijf', meldde Appel. Met name de pakketbezorgers lopen de benen uit hun lijf. En dat in de week dat over de Nederlandse variant - PostNL - vooral geklaag te horen was. De toezichthouder moet ophouden de zwakke broeders op de postmarkt te beschermen, zei topvrouw Herna Verhagen. De cijfers achter het rookgordijn: 4 procent minder omzet, waar die van Deutsche Post met 4 procent stijgt. Helemaal eerlijk is die vergelijking niet. DP en PostNL verhouden zich tot elkaar als Wesley en Rodney Sneijder: ze doen hetzelfde, maar op een heel ander niveau. Beter vergelijkbaar is het bedrijfsresultaat van de post- en pakketafdeling van DP met dat van PostNL. Dat steeg dit jaar bij DP met 6 procent, terwijl PostNL op dat vlak 2 procent kromp. Beide postbezorgers hebben te maken met een groeiende pakketmarkt, maar DP heeft een rooskleurigere toekomst dankzij Appels internationalisme. In het afgelopen jaar nam Deutsche Post UK Mail over en schafte het een minderheidsbelang in het Franse Relais Colis aan. Omdat online bestellen niet bij de grens ophoudt.

Winnaar

Frank Appel, Deutsche Post DHL
Europese pakjesmarkt

Verliezer

Niet alles in de wereld is te koop voor geld. Die wijze les leerde John de Mol deze week. De mediamiljardair was maandenlang verwikkeld in een spectaculair overnamegevecht om de Telegraaf Media Groep (TMG). De Mol bood 6,50 euro per aandeel voor de uitgever van onder meer de grootste krant van Nederland. Dat is 50 cent meer dan het Vlaamse Mediahuis en VP, het investeringsvehikel van de familie Van Puijenbroek, al heel lang grootaandeelhouder van TMG. Vanwege het belang van rust en duidelijkheid - het gaat al heel lang niet goed - kozen de commissarissen van TMG voor het lagere bod van de Vlamingen en VP. De Mol wilde TMG samenvoegen met Talpa tot een Nederlands 'powerhouse'. Hij had het volste recht daarvoor alles in de strijd te gooien. Hij had ook het recht om naar de Ondernemingskamer te stappen, toen TMG zijn hogere bod negeerde. Nadat de rechter al zijn eisen afwees, werd De Mol alom opgeroepen de strijd te staken en met Mediahuis/VP (dat de meerderheid al binnen had) om tafel te gaan, in het belang van TMG. Maar hij ging door. Tevergeefs, bleek deze week. De Mol kreeg nauwelijks aandelen bij de 29,2 procent die hij al had. Einde verhaal. Voor TMG, dat 10 miljoen euro kwijt is aan juridische kosten, is het te hopen dat aandeelhouder De Mol zich nu wel constructief opstelt.

Verliezer

John de Mol, Talpa
Jacht op TMG mislukt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.