Deutsche Bahn krijgt toegang tot Rotterdamse haven NS Cargo komt in Duitse handen

De kans dat de Betuwelijn straks door een Duits bedrijf wordt geëxploiteerd, is groot. Het noodlijdende goederenbedrijf van de Nederlandse Spoorwegen gaat op in een nieuw Duits bedrijf, waarvan verreweg de meerderheid in handen komt van de goederenpoot van Deutsche Bahn....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Het nieuwe bedrijf, Rail Cargo Europe, is het eerste grensoverschrijdende goederenbedrijf in Europa. Door de overname krijgt Deutsche Bahn Cargo een directe toegang tot de Rotterdamse haven. Zowel NS als DB Cargo staan open voor nieuwe aandeelhouders. 'Daar zullen geen tientallen jaren overheen gaan', zegt bestuursvoorzitter R. den Besten van de NS.

Rail Cargo Europe wil vooral de suprematie van het vervoer over de weg aanpakken. De afgelopen decennia is het aandeel van het goederenvervoer per spoor dramatisch gedaald, terwijl het vervoer over de weg alsmaar is genomen. Bijna 50 procent van alle Europese vracht gaat nu nog met vrachtwagens over de weg.

Bestuursvoorzitter J. Ludeweg van DB Cargo wil daarom met andere spoorwegmaatschappijen afspraken maken voor een vrije doorgang van goederentreinen. 'Lange tijd zijn nationale grenzen obstakels geweest voor snel en ongecompliceerd Europees goederenvervoer per spoor, terwijl onze concurrenten op de weg al enige jaren een vrije doorgang hebben', aldus Ludeweg.

Rail Cargo Europe moet in juli 1999 van start gaan. Zowel NS Cargo als Deutsche Bahn Cargo brengen beide hun aandelen in. Volgend jaar zal op basis van 'de waarde' van beide bedrijven een onderlinge verdeling van de aandelen worden gemaakt. Belangrijk daarin is de omzet. Op basis van de omzet van 1997 krijgt Deutsche Bahn een belang van 90 procent.

NS Cargo kwakkelt al vele jaren. Vorig jaar leed het goederenbedrijf een verlies van 6 miljoen gulden bij een omzet van 310 miljoen gulden. Dit jaar verwachtte het bedrijf quitte te spelen, maar de cijfers in het eerste kwartaal zijn dramatisch slecht. Met het opgaan in de Deutsche Bahn hoopt NS Cargo door kostenreductie zijn verlies te kunnen beperken.

Deutsche Bahn Cargo is 24 keer zo groot als NS Cargo. Het Duitse goederenbedrijf, het grootste in Europa, zette vorig jaar 7,4 miljard gulden om. DB Cargo heeft 48 duizend werknemers. NS Cargo ruim 18 honderd. 'NS Cargo is te klein om Europese ambities op het gebied van goederenvervoer te koesteren', zegt Den Besten.

De vorming van het nieuwe goederenbedrijf kan een enorme tijdsbesparing aan de grens opleveren. Straks rijdt er een bedrijf over de Nederlands-Duitse grens, waardoor er niet meer van locomotief en machinist hoeft te worden gewisseld, hetgeen de rijtijd aanzienlijk bekort.

Het hoofdkantoor van Rail Cargo Europe komt in Mainz, waar nu DB Cargo is gevestigd. De samenwerking heeft beperkte gevolgen voor het Nederlands personeel van NS Cargo. 'Maar de werkgelegenheid op het hoofdkantoor in Utrecht baart ons wel zorgen', zegt bestuurder L.Vlek van FNV Bondgenoten. Door verschuiving van beleids-, financiële en verkoopactiviteiten naar Mainz kunnen daar banen verloren gaan. Een deel van de 250 medewerkers krijgt het aanbod om mee te verhuizen naar het nieuwe hoofdkantoor. 'Daar zullen ze niet blij van worden', aldus Vlek. De ondernemingsraad van NS Cargo stelt zich voorlopig positief kritisch op.

Minister Jorritsma van Verkeer reageerde terughouden op de plannen. Zij wijst erop dat nog een aantal zaken moet worden onderzocht. Pas als dat gebeurd is, neemt zij een definitief standpunt in. Het gaat ondermeer om onderzoek naar de concurrentieverhoudingen en de belangen van het Nederlandse bedrijfsleven, waarbij ze vooral denkt aan die van de verladers en de haven van Rotterdam. Verder moet de samenwerking in het licht van de Europese liberalisering van het spoor bekeken worden.

NS heeft van te voren overleg gepleegd met de minister. 'Formeel hoeft het niet, maar wij vinden het wel netjes', zegt Den Besten. Deutsche Bahn is nog niet helemaal los van de Duitse overheid en moet voor de deal wel toestemming aan de Duitse regering vragen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden