Nieuws

Detailhandel weinig opgeschoten met click & collect, blijkt uit CBS-cijfers

Sinds klanten mogen afhalen op afspraak hebben winkels een klein beetje omzetverlies goedgemaakt. Maar de omzet in de non-food detailhandel, zoals schoenen- en kledingwinkels, lag in februari nog altijd 30,3 procent lager dan in 2020. Online worden records gebroken.

Bestellen en halen - hier bij Ikea in Utrecht - zet voor de meeste winkels geen zoden aan de dijk. Beeld ANP
Bestellen en halen - hier bij Ikea in Utrecht - zet voor de meeste winkels geen zoden aan de dijk.Beeld ANP

De detailhandel als geheel, inclusief supermarkten en andere verkopers van voedsel en genotsmiddelen, zette in februari slechts 2,8 procent minder om dan in februari vorig jaar. Dat komt doordat de levensmiddelenbranche het gemiddelde fors omhoog trekt: de omzet van de supermarkten lag in februari 9,4 procent hoger dan een jaar eerder.

Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandelijks publiceert. Deze cijfers zijn gecorrigeerd voor het aantal ‘koopdagen’ dat een maand bevat; het ene jaar heeft februari meer dagen waarop winkels open zijn dan het andere jaar.

Januari was een historisch slechte maand voor de detailhandel, met een omzetval van 37,7 procent voor alle winkels die geen voedsel of genotsmiddelen verkopen. Dit is de grootste terugval sinds het CBS in januari 2005 begon met meten. In februari is het omzetverlies met 30,3 procent dus ruim 7 procentpunt minder, maar nog altijd enorm. De kleding- en schoenenbranche lijdt het meest, met respectievelijke 53,4 en 43,4 procent omzetverlies. Ook de recreatie-, meubel-, elektronica- en woonsectoren worstelen.

Verklaring

Deel van de verklaring voor de lichte verbetering in februari is mogelijk de invoering van click & collect: sinds 10 februari mogen klanten goederen op afspraak bij winkels afhalen. Vooral grotere ketens zoals Action en Blokker kunnen daarmee iets van hun omzetverlies goedmaken, al blijft het ver achter bij reguliere verkopen. Voor veel middenstanders, vaak met één eigen winkel, is het veel moeilijker om klanten naar hun website te lokken en een functionele online infrastructuur voor click & collect op te zetten.

De CBS-cijfers laten wel een grote vlucht naar online zien: de detailhandel verkocht in februari 103,7 procent meer via het internet dan een jaar eerder. Dat is de grootste toename sinds het CBS in januari 2014 begon online verkopen bij te houden. Het cijfer is een gemiddelde van ‘pure’ webwinkels (65,1 procent meer) en winkels die zowel een fysieke als online tak hebben (162,1 procent).

Het effect van winkelen op afspraak is nog niet zichtbaar in deze cijfers; dat is pas sinds 3 maart mogelijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden