Dertig per uur

Het 'Startprogramma duurzaam veilig' stelt voor de maximumsnelheden te beperken, zoals 30 kilometer per uur in de bebouwde kom. Goed of alleen maar lastig?...

Fred Thiele van Taxibelangen Nederland: 'Bij ons in Dordrecht is de binnenstad al voor een deel op 30 kilometer gezet. Maar niemand houdt zich eraan. Er is ook niemand die er aandacht aan besteedt en bovendien is 30 kilometer op de radar niet te controleren.

'Het hele vervoersbeleid schaadt ons. Ik heb er wel begrip voor, maar men moet wel bedenken dat wij als taxi's een aanvulling zijn op het openbaar vervoer. Ik zal niet protesteren. Of ik me aan de snelheid houd, zal de verkeerssituatie moeten uitwijzen. Als het stil is op een weg van 80 kilometer, dan rijd ik ook honderd. Ik maak me daar niet zo druk over.'

R. Leijen, woordvoerder van het politiedistrict Lekstroom: 'Controle is voor ons geen punt. Onze dienst maakt gebruik van mobiele radar. Daarmee kunnen wij snelheid niet alleen rijdend op de snelweg controleren, maar ook vanuit een geparkeerde auto. De radar kunnen we instellen naar behoefte, ook op 30 kilometer per uur.

'De vraag is of de burger zijn mentaliteit gaat veranderen. Er is natuurlijk gewenning nodig. Maar of ze ook daadwerkelijk langzamer rijden, is een tweede.'

Patrick van Rooij, accountmanager Brocacef, 60 duizend kilometer per jaar: 'Mijn eerste reactie: een wassen neus zolang er niet gecontroleerd wordt. Ik zie elke dag hoe ze 100, 110 rijden waar 80 is toegestaan. Daar heeft zo'n regel geen zin. En in de stad vind ik 30 kilometer onzin, behalve op woonerven. Ik rij pittig, maar houd me wel aan de maximumsnelheid, in het belang van mijn eigen portemonnee want boetes moet ik zelf betalen en als de baas betaalt, moet ik er inkomstenbelasting over betalen.'

John Tits, secretaris van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Drenthe: 'Onze provincie is weinig verstedelijkt, dus de problemen liggen bij ons grotendeels op de provinciale wegen. Wij willen ons niet al te rigide opstellen. Als duidelijk is dat je 80 kilometer kunt rijden, moet dat kunnen. Anders moet je de weg zodanig aanpassen dat duidelijk is dat hier 60 kilometer verplicht is. Als je superconsequent bent, is het ook allemaal niet meer te controleren. Dus we moeten het vooral praktisch bekijken.

'Hier in Drenthe gaat het ons vooral om duidelijkheid. Een weggebruiker moet niet plotseling denken ''ojé, wat moet ik nou'''.

R. Methorst, hoofd afdeling Verkeer van de Voetgangersvereniging: 'Hier gebeurt waar wij al jaren voor gepleit hebben. Dertig kilometer is een snelheid die overeenstemt met het menselijk gedrag. Automobilisten zowel als voetgangers kunnen dan nog bijtijds reageren. Per slot moet je als voetganger in woonwijken en winkelstraten je kunnen gedragen zonder bedreiging van het verkeer. In woonwijken is die snelheid van 30 al een compromis. Daar waar kinderen spelen, zou je terug moeten naar stapvoets. Aan de andere kant moet je niet verder gaan dan nodig is. Wij willen niet drammen'

Arien de Jong, pr-medewerkster fietsersbond ENFB: 'Die 30 kilometer vinden we fantastisch. Ook blij dat de fiets wat voorrang betreft eindelijk gelijkgesteld wordt aan de auto. We waren het enige land in Europa waar de fietser van rechts nog geen voorrang kreeg. Die afwijking hebben de Duitsers nog ingevoerd.

'We vinden alleen dat de bromfiets sneller van het fietspad af moet.'

Karin Verhoef, secretaris van de Skeeler Bond Nederland: 'Belachelijk, 30 kilometer! Dat is nog gevaarlijker dan 50. Oh, ging het daar niet over. Nee, wij op skeelers rijden meestal op fietspaden buiten de bebouwde kom, dus we hebben niet zo veel last van auto's. Dan kun je beter even bellen met de skaters, de Nederlandse In-line Bond in oprichting.

Martijn Banen van de Nederlandse In-line Bond i.o.: 'Die 30 kilometer is voor ons helemaal geen issue. Want wij rijden officieel op de stoep. Ik zou het alleen ontzettend logisch vinden als wij op het fietspad konden rijden. Veilig Verkeer wil ons op de stoep hebben en de voetgangersvereniging wil ons op het fietspad. Maar het gaat meer om fatsoensnormen. Als iedereen zich aan de regels houdt, dan is er niks aan de hand.'

De fax van Sandra Rietveld, stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid: 'Op grote schaal 30 km/uur binnen de bebouwde kom. Kosten in miljoenen guldens in vijf jaar: 30, vermindering aantal geregistreerde doden per jaar: 15, vermindering aantal geregistreerde ziekenhuisgewonden per jaar: 250.'

Jacques de Jong

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden