'Derde industriële revolutie in de maak'

Steeds meer mensen willen duurzaam leven. Bovendien wordt duurzame productie goedkoper dan traditionele...

Van onze verslaggever Peter de Waard

AMSTERDAM De overgang van gewone naar duurzame productie wordt al de derde industriële revolutie genoemd. Zo heet tenminste het onderzoeksrapport dat ING woensdag presenteerde over de ingrijpende veranderingen die het bedrijfsleven de komende decennia wacht.

Na de uitvinding van de stoommachine in de 19de eeuw en de computer in de 20ste, zal opnieuw een revolutie in de industrie plaatsvinden.

‘We staan aan het begin van een revolutie in marketing, waarbij merken worden aangesproken op hun verantwoordelijkheden. Een groeiende groep consumenten kiest voor een duurzame levensstijl, en verlangt van bedrijven dat ze duurzaam en verantwoord geproduceerde producten leveren’, zegt Marco Gulpers van ING. Net als de eerste en tweede industriële revolutie zullen de veranderingen schoksgewijs gaan, maar ze zijn onontkoombaar. Bedrijven die niet overstappen op duurzame productie, zullen de rekening gepresenteerd krijgen.

Bedrijven zullen al binnen enkele jaren verantwoord grondstoffen en productiemiddelen moeten inkopen. Niet omdat consumenten dit uit idealistische overwegingen verlangen maar omdat het ‘van cruciaal belang zal worden voor hun kostenniveaus, hun marges en hun merkwaarde’. ‘Nu wordt een dergelijk beleid nog als soft beschouwd, maar het refereert wel degelijk aan concrete zakelijke voordelen, zoals lagere kosten en omzetgroei’, zegt Gulpers.

Economische en politieke crises enerzijds, en ontwikkelingen op het gebied van voeding, energie en water anderzijds, zullen leiden tot een verschuiving van de macht naar opkomende markten. Juist daar is duurzame productie een noodzaak en een wens.

ING onderscheidt in het rapport drie soorten consumenten: om te beginnen de ‘cultureel creatieven’ of de maatschappij- en milieubewuste groepen die nu al voor duurzaam kiezen. Deze groep neemt snel in aantal toe. Dan zijn er de populisten, de mensen met een puur individualistische levensstijl die geen verandering willen en continu boos zijn op falende overheden. ING denkt dat die laatste groep relatief groot zal blijven, maar nooit dominant zal worden. De derde groep zijn de conservatieve consumenten. Deze apolitieke groep zal niet uit idealisme maar uit praktische overwegingen kiezen voor duurzaam, omdat het vaak goedkoper zal zijn.

Bedrijven moeten hun werkwijze aanpassen aan schaarste op het gebied van voeding, energie en water, die de productie steeds duurder maakt. Ze zullen verantwoord grondstoffen en productiemiddelen moeten inkopen, niet omdat consumenten dit uit idealistische overwegingen verlangen maar omdat het ‘van cruciaal belang zal worden voor hun kostenniveaus, hun marges en hun merkwaarde’.

Bedrijven die hiervan het meest zullen profiteren, zijn de zogeheten multi-committed companies, mcc’s. Dat zijn bedrijven die duurzaam en verantwoord produceren en kennis daarover overdragen in alle regio’s waar ze actief zijn.

‘Er is een punt bereikt waarop deze factoren moeten worden meegewogen in de aandelenresearch’, aldus Gulpers. Nu al adviseert ING beleggers aandelen van laag gewaardeerde multi-committed companies te kopen.

Gulpers: ‘Bierbrouwers zijn beter gepositioneerd dan producenten van sterke drank, en voedingsbedrijven zijn beter gepositioneerd dan fabrikanten van cosmetica en verzorgingsproducten.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden