Departement moet opnieuw gaan nadenken over kleine luchtvaart

Het ene na het andere besluit over vliegvelden en kleine luchtvaart werd dit jaar door de Raad van State naar de prullenmand verwezen....

Van onze Haagse redactie

DEN HAAG

In hoog tempo haalt de Raad van State een streep door het luchtvaartbeleid van het rijk. In een paar weken tijd werden vooral besluiten over de kleine luchtvaartterreinen ongedaan gemaakt. Tot paniek heeft het nog niet geleid, want sinds de Raad van State in januari van dit jaar de plannen voor vliegveld Beek tegenhield, verwachtte het ministerie van Verkeer en Waterstaat al problemen.

Deze week kreeg het ministerie te horen dat het opnieuw moet nadenken over de toekomst van de vliegvelden Ameland en Teuge (bij Apeldoorn). Twee weken eerder werd het besluit vernietigd om de kleine luchtvaart van Schiphol weg te halen en over te brengen naar vliegveld Lelystad. In het rijtje passen verder het verbod op een baanverlenging van vliegveld Midden-Zeeland en het verbod op de uitbreiding van vliegveld Beek in Zuid-Limburg, dat als Maastricht-Aachen-Airport door het leven gaat.

Omwonenden van de vliegvelden leggen de besluiten van de Raad van State graag uit als een overwinning in hun strijd tegen de groei van de kleine luchtvaart, maar daar denkt het departement voorlopig anders over. De raad vernietigt het beleid doorgaans met een en dezelfde argumentatie: het Structuurschema Burgerluchtvaart is niet langer geldig, en dus missen de besluiten een wettelijke basis.

Het structuurschema wordt telkens voor een bepaalde periode vastgesteld. Het is inmiddels verlopen. Het ministerie heeft wel geprobeerd een verlenging van de werkingsduur door te voeren, maar dat is niet op de juiste manier gedaan. Alle besluiten die het rijk nu neemt op basis van het verlopen structuurschema, worden door de Raad van State van tafel geveegd.

Verkeer en Waterstaat rekent erop dat het overgrote deel van de problemen binnen afzienbare tijd kan worden opgelost. Met Landbouw en VROM heeft Verkeer en Waterstaat de verkeerde procedure gevolgd om alle structuurschema's te verlengen. Toen de Raad van State vervolgens besluiten vernietigde die waren genomen op basis van die structuurschema's, hebben de drie ministeries besloten een noodwetje te maken om het bestuurlijke gat te dichten. Dat wetje komt binnenkort in de ministerraad. Daarna kunnen Tweede en Eerste Kamer zich erover buigen. Dan is het leed geleden, verwacht Verkeer en Waterstaat.

Maar dat optimisme geldt niet voor het besluit van het rijk om de kleine luchtvaart van Schiphol naar Lelystad over te plaatsen. Verkeer en Waterstaat wil de kleine burgerluchtvaart graag van Schiphol weghalen om zo ruimte te maken voor de internationale luchtvaart op Schiphol. De kleine vliegtuigen moeten maar op Lelystad gaan zitten, vindt het rijk.

De Raad van State heeft ook dat besluit van tafel geveegd. Dit keer echter niet met een procedureel argument, maar met een inhoudelijk bezwaar. Het rijk heeft onvoldoende argumenten gegeven om de kleine luchtvaart van Schiphol te weren, zegt de Raad van State.

Dat oordeel is een gevoelige tik op de vingers van de inmiddels vertrokken minister Jorritsma. Zij heeft persoonlijk geijverd voor een snelle procedure om de kleine luchtvaart van Schiphol weg te halen.

De nationale luchthaven slibt dicht, en het duurt nog even voor er respijt is in de vorm van een vijfde baan. Verkeer en Waterstaat heeft vooral dat argument gebruikt om de kleine luchtvaart te laten verkassen, maar de Raad van State vindt dat landsbelang onvoldoende zwaarwegend.

Sindsdien werkt het ministerie in hoog tempo aan een betere beargumentering van het omstreden besluit. De tijd begint inmiddels te dringen, want in veel plannen voor Schiphol was al rekening gehouden met wat extra ruimte, omdat de kleine luchtvaart zou vertrekken. Ten onrechte, naar nu is gebleken.

Thom Meens

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden