Deodorantkartel voorkomen: Unilever verkoopt Sanex

ROTTERDAM - Unilever, producent van consumentengoederen, heeft een koper gevonden voor Sanex. Het Amerikaanse Colgate-Palmolive wordt voor 672 miljoen euro de nieuwe eigenaar van het merk, zo maakte Unilever woensdag bekend.

Deodorant © Colourbox

Op zijn beurt koopt Unilever de wasmiddelenmerken van Colgate-Palmolive in Colombia voor 215 miljoen dollar.

Concurrentieverhoudingen
Unilever kreeg Sanex in handen toen het de persoonlijke verzorgingstak van Sara Lee overnam. De Europese Commissie besliste echter dat Unilever het merk Sanex direct moest doorverkopen wegens de concurrentieverhoudingen op de markt voor deodoranten. Unilever betaalde ongeveer 1,2 miljard euro in contanten voor Sara Lee-onderdelen, waaronder de merken Neutral, Zwitsal, Biotex en Prodent.

Sanex had in 2010 een omzet van 187 miljoen euro, met name in West-Europa, aldus Unilever woensdag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden