Denen leren de klant weer luisteren

Volgens veel audiospecialisten weet de klant door mp3 en internet niet meer wat hifi is. Welnee, zegt Hi-Fi Klubben: ze horen wél verschil. Alleen: 'Het hoeft niet altijd top te zijn.'

Een medewerker in de winkel in Amsterdam.Beeld Sanne de Wilde

Het kost een paar centen, maar dan heb je ook een opstelling waar de echte audioliefhebber zijn vingers bij aflikt. In de toonzaal van een Amsterdamse winkel staan twee Epicon 8-luidsprekers van Dali die tot borsthoogte reiken, drie hifi-componenten van NAD en twee versterkers van het merk Classé die samen 50 kilo wegen. Hoeveel is 'een paar centen'? 'Dik 35 duizend euro', rekent de verkoper voor. 'Zonder de kabels.'

Welkom bij Hi-Fi Klubben.

De afgelopen jaren streek de ene na de andere elektronicaketen het vaantje. De hifi-speciaalzaak heeft het al langer zwaar. Toch opent Hi-Fi Klubben in een gestaag tempo nieuwe filialen. In mei kregen Rotterdammers een plek waar ze weer kunnen leren hoe goede muziek moet klinken.

Of beter: kán klinken.

Het is vechten tegen een hardnekkig misverstand, stelt directeur Cas Oostvogel. 'Veel mensen denken onterecht dat ze geen verschil kunnen horen tussen een stereosetje voor een habbekrats of een installatie die iets meer kost. Ze kopen geluidsapparatuur zoals ze een koelkast kopen.'

Hoewel: misschien denken de meeste consumenten langer na over de kast voor de melk en de komkommer dan over de installatie waaruit Yo-Yo Ma en Kyteman komen.

De branche heeft die houding aan zichzelf te wijten. Oostvogel: 'Vroeger werd je als klant niet serieus genomen als je niet minstens 2.000 euro te besteden had. Zo werd hifi een speeltje voor de freaks. De speciaalzaken vervreemdden zich steeds meer van de gewone consument met dure producten. Ze verkochten er minder van, maar er zat wel een hogere marge op.'

De consument zette zijn cd-collectie om naar mp3's en downloadde muziek in dit ingedikte formaat. De computer, mp3-speler en smartphone verdreven de traditionele stereo-installatie uit de huiskamer. Het mobieltje ging in een sounddock, een speaker waarin je het toestel kunt parkeren. De smartphone ging ook dienen als portable afstandsbediening voor de multi-room-luidsprekersystemen, populair gemaakt door het nieuwe merk Sonos.

Met het badwater werd het kind weggegooid, vonden de audiofielen. Hoe kan er nu een goed geluid komen uit een iel mobieltje? Dat kan wel, vindt Oostvogel. Hij zet een kleine draagbare en draadloze luidspreker van het Britse merk Cambridge Audio op tafel. Het toestel kost 130 euro en is gemaakt om in de tuin, bij een picknick of in een strandhuisje muziek te kunnen beluisteren die op een mobiele telefoon staat. Oostvogel zet zijn iPhone aan en even later vult Running Out of Fools van Elvis Costello de kamer.

Directeur Cas Oostvogel van Hi-Fi Klubben in Amsterdam. 'Een luidspreker moet zacht even goed klinken als hard.'Beeld Sanne de Wilde

Profiel

Bedrijf Hi-Fi Klubben
Waar o.a. Amsterdam, Haarlem
Sinds 2011
Aantal werknemers 40
Jaaromzet 'bedrag van acht cijfers'

Exotische merken

'Is dit hifi? Nee. Klinkt het goed voor wat het moet doen? Absoluut. Dan is 130 euro niet duur.' Andere specialisten trekken hun neus op voor dit soort producten, maar volgens Oostvogel moeten winkeliers kijken naar het doel waarvoor een klant geluidsapparatuur koopt. 'En dan in die sectie het beste product bieden.'

Hi-Fi Klubben voert om die reden een beperkter assortiment dan een BCC of een MediaMarkt, met de focus op meer exotische maar niet per se dure merken als Cerwin-Vega, Scandyna, Bowers & Wilkins en het huismerk Argon.

Bij Hi-Fi Klubben verkopen ze ook geen andere elektronica: alles draait om audio. Platte tv's staan er alleen om te laten horen hoe je het hemeltergend slechte geluid kunt oppoetsen met een setje luidsprekers of een soundbar.

De eerste Hi-Fi Klubben-winkel werd in 1980 geopend door de Deen Peter Lyngdorf. De vrijage met de detailhandel werd geboren uit frustratie. In de jaren zeventig was Lyngdorf met het bedrijf AudioNord begonnen als importeur van de betere audio-apparatuur voor Scandinavië. De Deen merkte gaandeweg dat de gevestigde elektronicaboeren steeds liever goedkopere producten uit Azië verkochten, omdat ze daarop meer winst konden maken.

Hi-Fi Klubben begon als postorderbedrijf, maar in 1981 had Lyngdorf al drie winkels waar klanten de apparatuur konden testen. De keten telt inmiddels negentig winkels in Denemarken, Noorwegen, Zweden - en in Nederland, het eerste land buiten Scandinavië. De keten heeft 580 man in dienst en bedient zijn klanten ook via vier webwinkels.

In Nederland kreeg Hi-Fi Klubben in 2011 voet aan de grond met de overname van de winkels van de elektronicaketen Raf. Oostvogel, directeur van AudioNord Benelux, liep toen al vier jaar rond met het idee om de keten naar Nederland te halen. 'In 2007 hadden we heel wilde plannen, met 25 filialen, maar besloten we te wachten.'

Dat bleek verstandig. Nog geen jaar later stortte het bankenstelsel bijna in en brak er een recessie uit. 'Hadden we in 2007 groots uitgepakt, dan hadden we dit gesprek nu niet gevoerd.'

Beeld Het logo van Hi-Fi Klubben

Klub-clublid

In 2011 werd een nieuwe poging gedaan. Als de formule het in een laagconjunctuur overleeft, was de gedachte, redden de winkels het zeker als de economie aantrekt. Die inschatting bleek te kloppen. Hi-Fi Klubben groeit in een lastige elektronicamarkt die na jaren van almaar dalende omzetten langzaam licht herstel toont.

Ook in Nederland kan iedereen zich inschrijven als Klubben-clublid. Ze krijgen dan uitnodigingen voor speciale evenementen, eens in de twee weken, in de avonduren. Oostvogel: 'Dat kan een optreden van een artiest zijn in de winkel, of een cursus over hoe je de beste kwaliteit haalt uit streaming music, zoals Spotify of Deezer.'

De avonden zijn niet bedoeld om producten te verkopen, maar om de consument hifi-wijzer te maken. Hi-Fi Klubben is ervan overtuigd dat iedereen met liefde voor muziek het verschil kan horen tussen geluidsapparatuur van slechte en die van goede kwaliteit.

Toilet

Een reclamespotje van de Denen voor de tv maakt die boodschap met humor duidelijk. 'U drinkt toch geen champagne uit een plastic beker?', vraagt een advocaat aan een verdachte in de beklaagdenbank, die bedremmeld haar hoofd schudt. 'U zou de Mona Lisa toch ook niet in het toilet hangen?' Nee, klinkt het zwak. 'Maar u geeft wel toe dat u Bruce Springsteen hebt beluisterd op... DIT?' Tot afgrijzen van de bomvolle rechtszaal houdt de advocaat het bewijsstuk omhoog - een mp3-speler in de vorm van een ananas. Bad Sound Kills Good Music verschijnt er aan het einde van het filmpje: het motto van Hi-Fi Klubben.

Muziek is emotie en dus ook een kwestie van smaak, erkent Oostvogel. Maar hij denkt dat er absoluut objectieve criteria zijn waaraan goede hifi-apparatuur moet voldoen. 'Neem luidsprekers. Die worden vaak gefabriceerd om spectaculair te klinken, met een dreunende bas en schetterend hoge tonen. Dat is heel leuk voor de eerste 5 minuten, maar daarna gaat het gauw tegenstaan.' Je moet muziek kunnen 'verstaan', vindt Oostvogel. 'Je moet het verschil kunnen horen tussen akoestische drums en een drumcomputer. Een luidspreker moet zacht even goed klinken als hard.'

Zijn er veel mensen die een hifi-set van 35 duizend euro kunnen waarderen? Oostvogel: 'We verkopen er elke maand wel een.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden