Delta Lloyd ziet autopremies stijgen

Verzekeraar Delta Lloyd zal dit jaar opnieuw de autoverzekeringen duurder maken als gevolg van explosieve stijging van de letseluitkeringen die het bedrijf moet uitkeren....

Eind 1998 verhoogde Delta Lloyd de WA-premies ook al met 12,5 procent om de snel stijgende schadevergoedingen aan verkeersslachtoffers bij te kunnen houden.

Alleen dit jaar zullen de totale schadevergoedingen van alle Nederlandse verzekeraars waarschijnlijk zo'n 9 procent stijgen tot 1,15 miljard gulden, schat Reijmers. De blikschade vormt ruim de helft van de schadevergoedingen en blijft vrij stabiel. Dat betekent dat de uitkeringen voor letselschade met meer dan 20 procent toenemen.

Met deze uitkeringen worden niet alleen de advocatenkosten en de medische kosten van de slachtoffers betaald, maar ook de steeds grotere bedragen voor gederfde inkomsten. Een verkeersslachtoffer dat in een rolstoel belandt, verliest zijn carrière-vooruitzichten, ondervond bijvoorbeeld een 22-jarige aanstormende accountant. Een rechtbank in Engeland gunde deze Nederlander 30 miljoen gulden.

Hoewel zulke bedragen hier nog niet worden gehaald, stijgen de bedragen 'aanzienlijk'. Uitkeringen van enkele miljoenen komen al voor. 'En voor een whiplash keerde je tien jaar geleden 7500 gulden uit, nu is dat 20 duizend gulden', weet de directeur.

Door de stijgende schadevergoedingen belandde Delta Lloyds schadeafdeling in het eerste halfjaar bijna in de rode cijfers, bleek onlangs. Reijmers: 'We moeten wat doen, anders duiken we in het rood.' Concurrent Nationale Nederlanden waarschuwde enkele maanden geleden ook dat autoverzekeringspremies waarschijnlijk verder zullen stijgen na de verhoging van een jaar geleden. Maar ING heeft nog geen actie ondernomen.

'De verzekeraars wachten op elkaar', zegt consultant Jan Misana van het Verbond van Verzekeraars. Nu twee grote partijen een signaal hebben gegeven, is een brede premiestijging waarschijnlijk. Misana waarschuwt al langer dat de voortgaande scherpe tariefsverhogingen autorijden te duur maken voor de laagstbetaalden. Dat geldt vooral voor degenen die in risicogebieden wonen, zoals de grote steden. Daar zijn de verzekeringspremies een stuk hoger dan op het platteland.

De stijging van de schadevergoedingen heeft een aantal redenen. Naast verschraling van de sociale voorzieningen van de overheid, speelt ook verhoogd 'claimgedrag' een rol. 'Er worden nu schadeverzoeken ingediend die we vijftien jaar geleden niet zagen', zegt Reijmers. Iemand die door een papegaai in zijn nek wordt gebeten, zoekt vergoeding voor een whiplash. Een ander probeert snelheidsbekeuringen te verhalen op een chauffeur die hem eerder heeft aangereden, hij zou dwangmatig te hard rijden sinds het ongeluk. 'Vijftien jaar geleden vonden mensen het gênant om een arts aansprakelijk te stellen voor een fout, nu is het gênant om dat niet te doen.'

Daarbij worden slachtoffers steeds vaker geholpen door advocaten en professionele bureaus die het onderste uit de kan proberen te halen in ruil voor een deel van de opbrengst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden