Reportage

Deeleconomie voor de pakjes en spullen van Marktplaats

Pakketdienst voor amateurs

Via Marktplaats worden jaarlijks zo'n 45 miljoen spullen gekocht. Die kunnen lang niet allemaal door de brievenbus en dus rukt ook hier de deeleconomie op. Een gat in de markt?

PickThisUp-bezorger Niels Heij levert een op Marktplaats gekochte stoel af bij poppodium Ekko in Utrecht. Foto Raymond Rutting / de Volkskrant

Van negen tot vijf is Niels Heij technisch engineer bij een IT-bedrijf. Maar vlak daarvoor en daarna is hij privéchauffeur, en sinds vandaag: pakketbezorger. Al zal hij het zelf nooit zo noemen. De 39-jarige zit achter het stuur van zijn zwarte Volkswagen Golf. Hier brengt hij heel wat uurtjes door. Twee keer per week op en neer vanuit zijn huis in het Groningse Zuidhorn naar kantoor in Vianen. De andere dagen naar klanten door het hele land. Tel maar uit.

Als hij tijdens het rijden om zich heen kijkt, raakt Heij al snel geïrriteerd. 'Je ziet het', gebaart hij. 'Het wordt steeds drukker.' En het erge is: al die auto's zijn zo goed als leeg. Eeuwig zonde. Daarom gaf de technicus zich een jaar geleden op bij Blablacar, de Franse website die reizigers koppelt aan chauffeurs met lege plekken. 'Het scheelt in de kosten, en je maakt nog eens wat mee.'

Sinds kort heeft Heij nog een manier om het overschot aan ruimte mee op te vullen: PickThisUp, een pakketbezorgdienst voor amateurs. De website fungeert als matchmaker voor chauffeurs en pakketjes die dezelfde kant op moeten. 'Dat kan van alles zijn', zegt oprichter Arjen van der Zee. Een greep uit de laatste aanvragen: een bruidstaart, een sleutelbos, een vergeten koffer, een deur. 'Alles wat in een auto past en niet mee kan met de post.'

Van der Zee lanceerde zijn website deze zomer, samen met zijn broer en compagnon Jelmer. Ze springen in het gat tussen pakketbezorgers als DHL en PostNL en professionele koeriers die zich over het grotere werk ontfermen. 'Als je een tweedehands stoel op Marktplaats koopt, kun je die niet met de post meesturen. Een koerier kost al snel minimaal 40 euro.'

Nimber

Met PickThisUp komen chauffeur en verzender samen tot een prijs, gemiddeld rond de 18 euro. Daarvan gaat 30 procent naar de broers Van der Zee, die de helft van dat bedrag besteden aan de verzekering voor die spullen die worden bezorgd.

De start-up lift mee op de almaar uitdijende deeleconomie. Niet alleen huizen en auto's, maar ook werkplekken, kleding, boeken en huisdieren kunnen via online platformen worden gedeeld. En nu dus ook de kofferbak. Daarin is PickThisUp overigens niet de enige. De Noor Knut Bjerke kwam ook al op het idee om reizigers pakketjes mee te geven en richtte Nimber op, dat deze zomer uitbreidde naar Engeland. In de VS is er volgens dezelfde receptuur Roadie, the first neighbor-to-neighbor delivery network.

Ook taxi-app Uber experimenteert met pakketbezorging. In New York zet het fietskoeriers in, en in Hongkong rijden speciale busjes rond. Naar verwachting komt het bedrijf deze herfst nog met een grootschalige pakketbezorgdienst in de VS. Ook onlinewarenhuis Amazone haakte vorige week in op de trend met een bezorgservice die particulieren in het bezit van een auto en smartphone pakketjes voor de deur laat afleveren.

Of het kofferbakdelen van PickThisUp een succes wordt, hangt af van het aantal gebruikers. 'Een deelplatform werkt pas als er veel mensen aan meedoen', zegt Koen Frenken, die zich als hoogleraar innovatiestudies heeft gespecialiseerd in het delen van auto's. 'Er moeten veel matches zijn.'

Van der Zee geeft geen cijfers prijs over het aantal pakketjes dat hij al aan bezorgers heeft weten te koppelen. 'Op Marktplaats worden dagelijks gemiddeld 125 duizend aankopen gedaan door consumenten. Er is een grote markt die nog niet wordt bediend.' In de bestanden van PickThisUp staan inmiddels al 'enkele honderden' chauffeurs. Veel forenzen, zzp'ers en eigenaren van klusbedrijfjes, maar ook professionele bezorgers doen mee. De start-up werkt sinds kort samen met verzekeraar Reaal, die de goederen niet alleen verzekert, maar het eigen personeel ook aanspoort zelf voor PickThisUp te gaan rijden.

Retrostoel

Bezorger Niels Heij stuurt zijn auto intussen de smalle straatjes van de Utrechtse binnenstad in. Hij heeft vandaag twee klussen. Vanmiddag pikt hij een pakketje op in IJsselstein dat naar Haren moet. Maar eerst moet hij de zwartleren retrostoel die in zijn kofferbak ligt, afleveren bij het Utrechtse poppodium Ekko.

'Fijn, nu zijn we bijna compleet', zegt medewerkster Ilja van IJken bij ontvangst. Ze heeft PickThisUp net ontdekt en is meteen grootgebruiker. In een paar dagen tijd heeft ze drie bestellingen geplaatst, allemaal retrostoelen. 'We willen de boel hier wat gezelliger inrichten.' Een struintocht op Marktplaats leverde het gewenste resultaat op, alleen waren de meubels kriskras door het land verspreid. Professionele koeriers inschakelen zou een dure grap zijn geweest. 'Dan is dit een geweldige uitkomst.'

Het enthousiaste ontvangst gaat grotendeels aan Heij voorbij. Hij is na het afleveren van de stoel direct weer de auto in gesprongen, op weg naar Vianen. Want dat moest hij vandaag ook nog doen: werken.