De wonderbaarlijke wederopstanding van Nedcar

De Duitse autofabrikant BMW laat vanaf volgende week zijn nieuwste type Mini, de Mini Countryman, produceren door VDL Nedcar in Born. De order bezorgt Limburg 1.200 nieuwe arbeidsplaatsen en onderstreept de opmerkelijke wederopstanding van een autofabriek die enkele jaren geleden nog ten dode opgeschreven leek.

VDL Nedcar fabriceerde in opdracht van BMW in 2014 de Mini Hatch.Beeld anp

'We zijn trots op deze order', zegt Nedcar-woordvoerder Nadia Landerloos. De order is eveneens een teken dat BMW erop vertrouwt dat de Limburgers net zo degelijk auto's bouwen als in die Heimat. In 2014 gunden de Duitsers de Bornse fabriek al de fabricage van de Mini Hatch en vorig jaar sleepte VDL Nedcar ook de productie van de Mini Cabrio binnen.

Exacte aantallen over het aantal te produceren Mini-bolides houdt Nedcar voor zich. Dat al die orders volop arbeidsplaatsen creëren, staat vast. Dankzij de nieuwe order groeit het personeelbestand naar 4.000 man.

Niet ondanks, maar juist dankzij een automatiseringslag kan Nedcar weer werknemers aannemen. Bedieners van lasrobots in de carrosseriehal, experts die in de lakhallen het geautomatiseerde verfproces in goede banen leiden, monteurs die in de eindmontageruimtes de stoelen, banken, dashboards, airco's, bekabeling en vele andere onderdelen inbouwen: de Mini Countryman levert naar verwachting vele jaren mensenarbeid op. Landerloos: 'We hebben geïnvesteerd in de robots, maar er blijven altijd handjes nodig.'

Alle wereldwijd verkochte Mini's van het nieuwe type komen vanaf volgende week uit Born. Nedcar heeft namelijk de exclusieve productierechten. Dat had het ook al voor het vorig jaar in productie genomen cabriomodel van de Mini.

In 2012 hing de vlag er nog heel anders bij. De vorige eigenaar van Nedcar, Mitsubishi, gaf dat jaar te kennen de strekker eruit te zullen trekken. 1.500 man personeel stond op het punt brodeloos te worden. De Brabantse ondernemer Wim van der Leegte nam datzelfde jaar als redder in de nood de nagenoeg failliete fabriek over voor een symbolische 1 euro. Hij investeerde onder meer in 1200 nieuwe robots uit Zweden waardoor de productiehal van Nedcar weer hypermodern werd. Tevens haalde hij BMW binnen als klant, waarmee de productie tot 2020 is gegarandeerd. De provincie Limburg en de rijksoverheid stonden voor miljoenen garant. Ook ontving van Van der Leegte een subsidie voor zijn fabriek. De productie lag zo'n anderhalf jaar plat en kwam in de zomer van 2014 op gang.

'Je moet de heropleving gewoon een succesverhaal noemen', zegt Hans van Kranenburg, hoogleraar Corporate Strategy aan de Radboud Universiteit. Hij prijst Van der Leegte omdat hij het lef heeft gehad de zieltogende fabriek over te nemen.

Alle oud-Nedcar Mitsubishi-medewerkers zijn weer in vaste dienst gekomen. Inmiddels is speciaal voor Nedcar een aansluiting op het spoorwegnetwerk in de maak. Met een spoorverbinding wordt de fabrikant nog aantrekkelijker als productielocatie. Nedcar hoopt ook andere automerken zover te krijgen dat ze hun productie uitbesteden aan de producent in Limburg.

'We zijn blij met deze order. Dit is belangrijk voor de werkgelegenheid in onze regio', zegt Ron Smeets, vakbondsbestuurder bij de CNV. Wel roept hij VDL Nedcar op meer werknemers in vaste dienst te nemen.

De nieuwe werknemers krijgen voorlopig een tijdelijk contract. Volgens Nedcar is de flexibiliteit nodig omdat het geen eigen automerk heeft en de fabriek geheel afhankelijk is van BMW. Volgens Nedcar heeft de helft van de 400 medewerkers die vorig jaar zijn aangetrokken inmiddels een vast contract.

Wim van der Leegte geldt als een boegbeeld van de Nederlandse maakindustrie. Hij bouwde de in 1953 door zijn vader opgerichte metaalwerkplaats uit tot een industrieel conglomeraat dat nu bijna 90 ondernemingen telt, variërend van bedrijven die vervoersbussen maken tot en met ondernemingen die technische componenten leveren aan bijvoorbeeld chipmachinefabrikant ASML. VDL Groep was vorig jaar goed voor een omzet van 2,7 miljard euro. De nieuwe Mini-order is tevens Van der Leegtes afscheidscadeau. Hij neemt volgende week definitief afscheid van het bedrijf waar hij ruim vijftig jaar aan het roer stond. Zijn jongste zoon Willem is sinds dit jaar de nieuwe baas van VDL Groep.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden