De winnaar & verliezer Prins Bernhard jr versus Theo Henrar

De winnaar & verliezer van de week: Zandvoort mag meer CO2 uitstoten, Tata moet minder uitstoten

De winnaar: Prins Bernard junior (Eigenaar circuit Zandvoort)

Prins Bernhard junior: Hij gunt het volk weer spelen naast brood. Beeld Melle Drenthe

Het was een triomf waar Ajax en Duncan Laurence alleen van kunnen dromen. Het circuit in Zandvoort mag weer drie jaar lang een Formule 1-race organiseren. Circuit-eigenaar prins Bernhard jr bleef bescheiden op de achtergrond. Jan Lammers mocht zich en public op de borst roffelen. Als ondernemende prins kun je het nu eenmaal niet gauw goed doen. Hoogstens kon hij in zijn vuist lachen en zijn abonnement op De Telegraaf met drie jaar verlengen als dank voor alle steun. Hij zei ‘trots te zijn dat het was gelukt, against all odds.’

Natuurlijk wist hij dat er zou worden geklaagd over de slechte bereikbaarheid, de herrie, de CO2-uitstoot en de kwetsbare flora en fauna in dit duingebied. Maar nu het allemaal op papier staat, zal geen bestuurder het nog durven om er een stokje voor te steken. Zelfs GroenLinks en de Dierenpartij leggen zich neer bij het onvermijdelijke. Tegen een nationaal Formule 1-icoon als Max Verstappen is in dit tijdperk van opborrelend nationalisme toch niet te strijden.

Economisch belang heeft een evenement als de Grand Prix niet. Hoogstens zullen wat flexkrachten een weekje bij kunnen schnabbelen. Maar er is geen business als showbusiness. Nederland zal worden vermaakt. En dat is ook een beetje de taak van prinsen. Zij verkopen sprookjes. En daarin zijn er nooit milieuzorgen.

De verliezerTheo Henrar (Tata Steel)

Theo Henrar: Zware industrie is in Nederland kop van Jut

Terwijl in Zandvoort de race-auto’s hun CO2 mogen gaan uitstoten, moet twaalf kilometer noordelijker in de duinen een bedrijf met 9.000 werknemers zich zorgen maken. Nu de fusie met het Duitse ThyssenKrupp niet doorgaat is Tata Steel weer op zichzelf aangewezen met als ballast de laatste overblijfsels van British Steel die nog in handen zijn van de Indiase moeder Tata. Die kijkt met argusogen hoe zich een spervuur van kritiek op het staalconcern richt. De zware industrie is niet populair. En Tata geniet geen prinselijke bescherming, ondanks een overheidsverleden. Het heeft ook geen superster als Max of Frenkie op de posters staan. Hoewel de Indiase moedermaatschappij het voetbal een warm hart toedraagt, heeft het Nederlandse staalbedrijf zijn clubje Telstar al sinds het seizoen 1977-1978 niet meer in de eredivisie weten te krijgen. Het loopt continu spitsroeden. Dan is er weer een klaagzang over een grafietregen, waarvoor het bedrijf voorzieningen moet treffen. Er zijn klachten over een niet opgeruimde afvalberg en trage afhandeling van asbestclaims. Dan gooit Trump er weer een heffing tegenaan. Directeur Theo Henrar moet slapeloze nachten hebben. Hij heeft een bedrijf dat in de concurrerende staalindustrie overeind kan blijven, maar hij kan het gevecht tegen de boze buitenwereld bijna niet winnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden