Winnaar en verliezer vegetarische slager en picnic

De winnaar & verliezer van de week: vegetarische slager loopt binnen, Picnic teruggefloten

Jaap Korteweg en Joris Beckers.

Medeoprichter Michiel Muller houdt hem publicitair uit de wind. Maar Joris Beckers is op de achtergrond de ceo en grote baas van online supermarkt Picnic die al een luis in de pels is geworden van het supermarktestablishment. Vorig jaar stuntte Picnic met een reclamecampagne waarbij een lookalike van Max Verstappen werd ingezet als antwoord op de campagne van concurrent Jumbo, totdat een rechter dat verbood. Maar toen was door de rel de nodige free publicity al binnengehaald. En dat heeft het bedrijf geen windeieren opgeleverd. Dit jaar komt de omzet boven de 250 miljoen euro.

Deze week kwam Picnic weer in opspraak, maar dit keer zal het geen positieve uitstraling hebben. Niet de overbetaalde Max Verstappen was het doelwit, maar onderbetaalde eigen werknemers die klaagden over slechte arbeidsvoorwaarden en geen toeslagen voor overwerk. Picnic haalde er zijn schouders over op, omdat het personeel niet onder de supermarktcao valt. Het bedrijf heeft tenslotte geen winkels.

Maar na de onrust van afgelopen weekeinde voerden medewerkers van de distributiecentra in Utrecht en Nijkerks actie voor een cao. En meteen sprongen de FNV en de politiek daarop in. Zij pakken de ruzie op om ervoor te zorgen dat bedrijven in de zogenoemde plaformeconomie zich niet aan de regels kunnen ontrekken.

Sinds deze week is de Vegetarische Slager getransformeerd in the Vegetarian Butcher.

Jaap Korteweg (55), oprichter nu founding father van het bedrijf in Breda wilde altijd de grootste van de wereld worden met vleesvervangers. En dankzij de overname door Unilever krijgt hij nu echt de kans zijn producten over 200 landen in de hele wereld te verspreiden. Als het aan hem ligt zullen van Nieuw-Zeeland tot Groenland vegetarische kiloknallers in de schappen liggen.

Met de overname zal Korteweg ook lekker zijn binnengelopen, want zelf had hij nog altijd 55 procent van de aandelen. Het overnamebedrag is geheim, maar als een standaardsommetje wordt gehanteerd 3 tot 4 keer de omzet zou het al gauw honderd miljoen kunnen zijn.

Belangrijker is echter dat de wereld vegetarisch wordt. Korteweg, zelf boer, kwam op het idee voor de oprichting van een vegetarische slagerij nadat hij geconfronteerd werd met de excessen van de vleesindustrie, zoals de gekkekoeienziekte. Omdat hij vlees heel lekker vond, wilde hij een alternatief. En dat werden zijn ‘kipstuckjes’ en ‘gehacktballen’, waarvan de afzet dit jaar verdubbelde.

Unilever zal de middelen en de kennis verstrekken om nog vele malen over de kop te gaan. ‘Mijn missie krijgt een enorme impuls. Hier heb ik van gedroomd sinds onze start tien jaar geleden’, zei hij deze week in de krant De Stem.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.