WINNAAR EN VERLIEZER VAN DE WEEK Philips versus KPN

De winnaar en verliezer van de week: Philips pakt het offensief, KPN in de verdrukking

CEO Frans van Houten net op tijd verlost van de lampendivisie. Beeld Remko de Waal / ANP

De winnaar

Frans van Houten, Philips

Philips verdient meer geld dan ­nodig is, zodat het aandelen kan gaan inkopen. Frans van Houten, de ceo en grote ontmantelaar van wat voorheen de gloeilampen­fabriek uit het zuiden van het land heette, kon deze week melden dat voor 1,5 miljard euro eigen aandelen zullen worden opgekocht waarmee beleggers een mooie dienst wordt bewezen. Niet alleen stijgt de koers door de extra vraag, ook hoeft de winst in de toekomst door minder aandeelhouders te worden gedeeld.

Voor consumenten is Philips een ‘ver-van-mijn-bedshow’ geworden die zijn geld vooral verdient met medische apparatuur. Maar de omzet steeg vorig jaar met 5 procent tot 18,1 miljard euro. Wereldwijd kopen ziekenhuizen niet alleen apparatuur uit Eindhoven, maar sluiten ze ook samenwerkingsovereenkomsten.

Van Houten staat nu acht jaar aan het roer van Philips. In de periode deed hij ook de lamp de deur uit, het product waar Philips groot mee was geworden.

Strategisch lijkt dat geen slecht besluit. De lichtdivisie is geen hoogvlieger ­geworden en de koers van wat nu Signify heet, staat zelfs lager dan de slotkoers op de eerste dag van notering. Van Houten zei deze week in NRC Handelsblad als ondernemer ook de maatschappelijke discussie aan te durven. Dat de Britten voor de Brexit stemden, had er in zijn ogen mee te maken dat de ­ondernemers te lang hun mond hadden gehouden.

CFO Jan Kees de Jager zijn optelsom komt elk jaar wat lager uit. Beeld REUTERS

Verliezer

Jan-Kees de Jager, KPN

Het is voor Edith Schippers niet te hopen dat ze bij DSM in dezelfde valkuil stapt als Jan Kees de Jager bij KPN. De voormalig minister van ­Financiën is sinds 2014 ­financieel directeur van KPN en sinds die tijd is de omzet elk jaar gedaald. In april van dit jaar werd de Colombiaanse Italiaan Maximo Ibarra de nieuwe ceo. Hij moest KPN wat zuidelijke flair geven, terwijl De Jager de cijfers optelde.

Ibarra werd al gauw door beleggers Mr Invisible genoemd, omdat hij weinig van zich liet horen. De Jager zou dat hebben kunnen compenseren, maar hij werd er ook niet zichtbaarder op. KPN raakte met een dalende omzet in 2018 nog verder in de verdrukking. De concurrentie op de mobiele markt – met name van de machtige combinatie Vodafone-Ziggo als Nederlandse speler – is groot. Donderdag meldde pers­bureau Bloomberg dat een consortium onder leiding van de Canadese investeerder Brookfield een overnamebod op KPN zou willen uitbrengen. Hoe succesvol dat is, blijft onduidelijk. Maar het leidt tot nieuwe sores, terwijl KPN met zijn marktpositie bezig zou moeten zijn. Het kan Ibarra niet meteen kwalijk worden genomen dat hij geen antenne heeft voor de Nederlandse cultuur en de langharige jongens van XS4ALL het zwijgen wilde opleggen. Maar daar had De Jager toch een stokje voor moeten steken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden