Winnaar en Verliezer Jeffrey Katzenberg & Naresh Goyal

De winnaar en verliezer van de week: Jeffrey Katzenberg zit op goud, Naresh Goyal op zwart zaad

Hollywood-icoon Jeffrey Katzenberg bij de première van de film Okja Foto EPA

Winnaar: Hollywood-icoon Jeffrey Katzenberg begint nieuw avontuur

Jeffrey Katzenberg is een naam die deuren opent. Grote deuren. Deuren die voor anderen gesloten blijven. Deuren bij Walt Disney, Entertainment One, 21st Century Fox, Lionsgate, Metro Goldwyn Mayer, ITV, NBC-Universal, Sony Pictures, Viacom en Warner Media. Het zijn de namen die over het scherm rollen als we naar onze favoriete films of tv-series kijken.

Deze ‘usual suspects’ hebben een miljard dollar (870 miljoen euro) gestoken in Katzenbergs nieuwe avontuur. De voormalige baas van de filmstudio’s van Paramount, Walt Disney en Dreamworks is er heilig van overtuigd dat er een markt is voor een soort Netflix dat korte filmpjes maakt die klanten bekijken op hun smartphone  denk aan Game of Thrones, maar dan in afleveringen van maximaal tien minuten. 72 procent van alle videobeelden online wordt op een portable apparaat bekeken.

Opvallend in het rijtje geldschieters van Katzenbergs project NewTV is Alibaba, het Chinese antwoord op Amazon.com. Alibaba is een relatieve nieuwkomer in Hollywood. Het deed pas in 2015 zijn eerste investering in een blockbuster-productie: Mission Impossible: Rogue Nation. Van Tom Cruise.

Voor de dagelijkse leiding trok Katzenberg een topper aan: Meg Whitman, de oud-baas van webveiling eBay en ict-reus HP én ooit presidentskandidate.

Om Gloria Swanson uit Sunset Boulevard te parafraseren: ‘Mr. DeMille, NewTV is klaar voor zijn close-up.’

Verliezer: Naresh Goyalgrote vriend van KLM kampt met turbulentie

De naam Naresh Goyal zal geen belletje doen rinkelen bij de krantenlezer. Tenzij die krantenlezer Pieter Elbers heet. De topman van KLM zal deze week met samengeknepen billen hebben gelezen over de perikelen bij Jet Airways, de tweede grootste luchtvaartmaatschappij van India. Opgericht door Goyal. Reclameslogan: Joy of Flying.

Naresh Goyal van Jet Airways in het midden naast Pieter Elbers van KLM (links) en Nat Pieper van Delta Air Lines (rechts) Foto ANP

Jet Airways en KLM vielen vijf jaar geleden in elkaars armen. Ze gingen aan codesharing doen. Dat houdt in dat de passagier een ticket koopt bij de ene maatschappij, maar de vlucht of een deel daarvan aflegt aan boord van het toestel van een partner. Met codesharing worden voor Indiase reizigers meer bestemmingen bereikbaar in Europa en de VS, en andersom voor Europese klanten, met Schiphol als overstap. De groei met een miljoen passagiers die KLM onlangs liet zien, is mede te danken aan aan de warme band met Goyals bedrijf.

De vraag is hoe lang die nog warm blijft. Onlangs doken berichten op dat Jet Airways nog maar voor 60 dagen geld in kas had. Het vroeg zijn piloten salaris in te leveren. Volgens sommige bronnen 5 procent, volgens anderen 25.

Oprichter en bestuursvoorzitter Goyal bood donderdag de aandeelhouders zijn excuses aan. Hij zei zich te schamen voor de daling van de aandelenkoers (met 67 procent in een jaar). Joy of Flying? De lol gaat er langzaam af.

Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.