Winnaar & VerliezerIntertoys versus Hema
De winnaar en verliezer van de week: Hema-eigenaar gaat blurren, Intertoys trekt stekker eruit
Verliezer
Hoewel hij met 43 jaar relatief jong was, had Roland Ambruster al een schat aan ervaring. De Duitser was gepokt en gemazeld in het warenhuiswezen. In Nederland had hij gewerkt voor de Bijenkorf, in Duitsland voor Karlstadt.
Vorig jaar werd hij gestrikt voor Intertoys de voormalige speelgoedketen van Blokker die opkoopfonds Alteri had operaapt. Meteen haalde hij de bezem door de 470 winkels. Hij vernieuwde de collectie en verbeterde de logistiek. Het winkelpersoneel werd op cursus gestuurd om klantgerichter te werken. Alleen met optimale service zou Intertoys kunnen concurreren met de webwinkels . En in de winkels zouden demonstraties worden gegeven van nieuw speelgoed. Binnen anderhalf jaar zou de winstgevend moeten zijn. Wat het grote Amerikaanse Toys R’ Us niet lukte, zou Intertoys wel moeten lukken: overleven. Ook voor Ambruster was het dweilen met de kraan open. Sint en de Kerstman gingen nog meer op internet shoppen 45 procent van de speelgoedverkopen zijn online of namen speelgoedprullaria mee uit de schappen van Kruidvat en Lidl die altijd wel een ramsjpartij op de kop weten te tikken. Deze week ging de stekker eruit.
Winnaar
Net op het moment dat belegbegonnen te klagen dat ze niets zagen van de veranderingen die investeerder en Quote-lieveling Marcel Boekhoorn had aangekondigd bij zijn nieuwe speeltje Hema, toverde hij een konijn uit de hoge hoed. Dit jaar zal Hema samen met Albert Heijn twee winkels openen waar mensen hun dagelijkse boodschappen kunnen combineren met het kopen van een pyjamapak. ‘Blurren’ heet dat in vaktaal het samenvoegen van twee winkelformules onder één dak.
Onduidelijk is waar de zogenoemde Hema-Heijns zullen komen. Maar gegokt wordt op het centrum van grote steden. Daar heeft Hema al winkels op dure plekken waar Albert Heijn ook graag wat koopkrachtig metroseksueel publiek wil aantrekken. ‘De tijd van klanten wordt schaarser en gemak wordt steeds belangrijker. Daarom zet Albert Heijn steeds meer in op winkels in binnensteden met invulling die specifiek voor die doelgroep is’, aldus Marit van Egmond, sinds 1 februari ceo van Albert Heijn. Hema kan daar het hele assortiment van verswaren van Albert Heijn in de schappen leggen. Aan de andere kant krijgt Hema de mogelijkheid om zijn assortiment uit te stallen in Albert Heijn-supermarkten op locaties waar in de verre omtrek geen Hema meer is. Het mes snijdt aan twee kanten. En klagende beleggers zijn op hun wenken bediend.