EconomieWinnaar en verliezer

De winnaar en verliezer van de week: geniale marketingtruc gevonden, of nog zoekende

Dietrich MateschitzBeeld Mark Thompson / Getty

Winnaar: Dietrich Mateschitz - Red Bull 

Sportsponsoring legt geen windeieren

Red Bull, de in 1987 opgerichte fabrikant van energiedrankjes, heeft sportsponsoring een nieuwe dimensie gegeven.

Het Oostenrijkse bedrijf smijt met geld. Het sponsort niet alleen de F1-stal met Max Verstappen, maar ook voetbal, rugby en tientallen individuele atleten. Daaronder zitten ook stuntmannen die uit een vliegtuig springen als skydivers. De filmpjes van deze extreme uitdagingen worden op sociale media door miljoenen bekeken. Sponsoring is bij Red Bull geen filantropie, maar keiharde business. En het werkt.

De 74-jarige mede-oprichter en grootaandeelhouder Dietrich Mateschitz is een geniale marketeer. Onder de slogan Red Bull geeft je vleugels, verkocht zijn bedrijf vorig jaar 7,5 miljard blikjes Red Bull – één voor elke aardbewoner. Dat is een stijging van 10 procent in vergelijking tot 2018 en een verdubbeling sinds 2008. Of de energiedrankjes gezond zijn of überhaupt helpen doet niet ter zake. In India steeg de afzet met 37 procent, in Brazilië met 30 procent, in Afrika met 25 procent meer verkocht. Zelfs in de thuismarkt Oostenrijk werd 12 procent meer verkocht.

In geld is de omzet inmiddels meer dan zes miljard euro. En Mateschitz, al eigenaar van een privé-eiland in de Fiji, streek samen met zijn mede-grootaandeelhouder, de Thaise zakenman Chaleo Yoovidhya, een half miljoen euro aan dividend op.Tijd om een eilandje bij te kopen.

Michiel WitteveenBeeld Robin van Lonkhuijsen / ANP

Michiel Witteveen - Blokker

Uitverkoop winkels is ook dood in de pot

Hij moet zich de kapitein van de Titanic voelen nadat de ijsberg is geraakt. Michiel Witteveen zette deze week opnieuw een reddingsboot uit. In België, waar Blokker sinds 1977 al actief was, gooit Witteveen nu de handdoek in de ring: ‘Ongewijzigd verder gaan was door de opgelopen verliezen niet mogelijk en ingrijpende maatregelen waren onvermijdelijk’.

De 121 winkels aldaar worden verkocht aan Dirk Bron die er een discountformule à la Action van wil maken onder de naam Mega World. In België waren maar acht van de 121 winkels winstgevend. Of het afstoten geld oplevert of geld kost is onduidelijk, maar het zal voordeliger zijn dan sluiten of ermee doormodderen. 

De 65-jarige Witteveen, telg uit het modegeslacht, zal best kunnen boekhouden, maar overschat zijn ondernemersvisie. De geniale marketingtruc om Blokker weer nieuw leven in te blazen lijkt een jaar na de overname nog niet te zijn gevonden. Hij wil meer huismerken verkopen, omdat daar een betere marge op zit. 

Maar de koers van de Titanic veranderen in een tijd dat die al zwaar slagzij maakt, is niet simpel. Het sluiten van slecht lopende vestigingen is ook de dood in de pot, omdat het uiteindelijk ook de inkoopkracht ondemijnt. De bruidschat van 200 miljoen euro die hij van de familie Blokker meekreeg, zal waarschijnlijk nu wel op zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden