Rubriek Winnaar en verliezer van de week

De winnaar en verliezer van de week: De ene Carlos valt in ongenade, de andere Carlos floreert

Carlos Tavares. Beeld AFP

Winnaar: Carlos Tavares, ex-kroonprins Nissan floreert bij concurrent

Toen het Franse autoconglomeraat PSA (Peugeot en Citroën) vorig jaar het verlieslijdende Duitse Opel overnam, zag PSA-baas Carlos Tavares – ooit nummer twee bij Nissan, en lange tijd de kroonprins van Ghosn – mooie synergievoordelen in het samenvoegen van de ontwikkelingsafdelingen. Synergie is prachtig, maar het leverde Tavares ook kopzorgen op, want veel van de zevenduizend Opel-engineers in het onderzoekscentrum in het Duitse Rüsselsheim zaten sindsdien duimen te draaien.

Een reorganisatie leek aanstaande, maar dat zou tot fikse botsingen hebben geleid met Berlijn, dat niet zit te wachten op banenverlies in de Duitse automobielsector, die toch al onder druk staat. Bovendien heeft Tavares banengarantie tot 2023 beloofd.

Tavares kreeg de oplossing in de schoot geworpen door het Franse Segula. Vanaf volgend jaar huurt deze toeleverancier een troep knappe koppen van Opel in, waardoor twee­duizend banen in Rüsselsheim zijn zeker gesteld.

Het mes snijdt voor Tavares aan twee kanten: hij voorkomt een fikse ontslagronde bij Opel, terwijl hij het personeelsrisico overhevelt naar een toeleverancier. Segula profiteert doordat de nieuwe hoogwaardige medewerkers ook technologie ontwikkelen voor bedrijven als Volkswagen en BMW. Iedereen gelukkig. En Tavares vermoedelijk het meest.

Carlos Ghosn, President en CEO van Renault-Nissan-Mitsubishi. Beeld AFP

Verliezer Carlos Ghosn, in ongenade gevallen ‘redder’ van Nissan

Weer verdween een autotsaar in het cachot; nadat afgelopen voorjaar Audi-topman Rupert Stadler werd opgepakt wegens Dieselgate, was het begin deze week de beurt aan Carlos Ghosn. De topman bij maar liefst drie autofabrikanten (Nissan, Renault en Mitsubishi) werd volslagen onverwacht in Tokio gearresteerd voor fraude. Donderdag ontsloeg Nissan hem.

Renault heeft voorlopig een waarnemer aangesteld. De Fransen zijn er kennelijk nog niet zeker van dat Ghosn een boef is. De Financial Times maakte melding van een mogelijke vadermoord door zijn opvolger Hiroto Saikawa. De huidige ceo van Nissan liet Ghosn niet alleen als een baksteen vallen, maar stelde ook dat zijn macht te groot was.

Doorn in Saikawa’s oog was Ghosns plan om Renault en Nissan volledig te laten fuseren. Renault heeft Nissan onder diens leiding twintig jaar geleden behoed voor een bankroet door een fiks belang te nemen: de Fransen hebben 43 procent in handen en delen feitelijk de lakens uit.

Maar het eens kwakkelende Nissan is Renault op veel punten voorbijgestreefd. Het groeide in opkomende markten en met name in China en de Verenigde Staten, waar Renault weinig tot niets voorstelt. Daarnaast verkoopt Nissan meer auto’s en maakt meer winst. Door Ghosn uit het bedrijf te werken, is ook de fusie van de baan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.