Winnaar en verliezer van de week Sligro en GrandVision

De winnaar en verliezer van de week: Cijfers Sligro vallen mee; die van GrandVision lelijk tegen

CEO Koen Slippens van Sligro Beeld ANP

De winnaar

Mooie cijfers van groothandelsbedrijf Sligro na een tumultueus jaar, waarin de eigen supermarktketen Emté werd verkocht aan Jumbo en Coop en de van Heineken overgenomen drankengroothandel moest worden ingepast. Hierbij moest de levering aan 18 duizend etablissementen worden overgenomen − een logistieke uitdaging die soepel verliep.

De verkoop van de supermarktketen flatteerde uiteraard de winst - die steeg van 81 miljoen euro in 2017 naar 267 miljoen - maar ook zonder die baten ging het goed en kon de winst van een jaar eerder worden geëvenaard.

De beurs had er wel een mooi plusje voor over. De koers steeg donderdag van 33,45 naar 34,70 euro. Daaruit blijkt wel dat de markt erop vertrouwt dat Sligro ook autonoom kan groeien. De omzet steeg in 2018 met 9,5 procent, vooral dankzij de overname van de drankengroothandel van Heineken en de horecagroothandel ISPC. Autonoom was er een omzetgroei van 3 procent. Sligro heeft nu het geld verder te expanderen. In België wil topman Koen Slippens zes tot acht nieuwe groothandels openen. Maar hij stak deze week niet onder stoelen of banken dat hij ook groothandels in een derde land - na Nederland en België - wil gaan openen als zich kansen voordoen. Als het aan Koen Slippens ligt is Sligro binnen enkele jaren een internationale groothandel.

Stephan Borchert

De verliezer

Wie met de spierballen rolt, moet het ook in de ring kunnen bewijzen. Stephan Borchert van brillenketen GrandVision (Pearle en Eyewish) viel deze week lelijk door de mand. Hij had op de investeerdersdag van zijn bedrijf voor het vierde kwartaal van 2018 nog een topomzet voorspeld, ook dankzij de extra verkoopdagen rond de Kerst, waardoor de koers van het aandeel opliep tot 22,84 euro begin november. Maar deze week kwam de deceptie. De omzetgroei is achtergebleven bij de verwachtingen. Excuus was de lagere bijdrage van nieuw geopende winkels.

In Frankrijk zat het tegen vanwege de gele-hesjesprotesten, in Groot-Brittannië vanwege Brexitperikelen en in Duitsland vanwege het einde van een marketingcampagne. Na de bekendmaking van de cijfers kelderde de koers naar 18,47 euro. Een herstel volgde, want in 2018 werd een omzetgroei van 10 procent bereikt. Maar een koers van boven de 20 euro zit er even niet meer in. Daar kwam nog een lelijk smetje bij. GrandVision is in een gerechtsprocedure verwikkeld met voormalig Benelux-directeur Leo van Welij die wegens alcoholmisbruik en agressief gedrag is ontslagen, maar een vergoeding van drie miljoen euro eist. Borchert won onlangs de eerste slag bij het kantongerecht, maar Van Welij wil nog in hoger beroep gaan. De publiciteit doet het imago geen goed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.