Profiel

De vooruitziende blik van GrandVision

GrandVision GrandVision gaat vandaag naar de beurs. Het moederbedrijf van Pearle en Eyewish krijgt een notering aan Euronext. De succesformule van de Frans-Nederlandse optiekketen is eenvoudig: alles kopen wat los en vast zit.

Eyewish is één van de loten aan de rijk behangen stam van Grandvision. Beeld Cigdem Yuksel
Eyewish is één van de loten aan de rijk behangen stam van Grandvision.Beeld Cigdem Yuksel

GrandVision zoals we dat nu kennen is een fusie van GrandVison Frankrijk en Pearle. Investeringsmaatschappij HAL, grootaandeelhouder in beide bedrijven, voegde ze in 2010 samen. De beursgang betekent niet dat HAL van zijn succesvolle optiektak af wil, de investeerder zal voorlopig 80 procent van de aandelen in handen houden.

GrandVision heeft sinds de fusie flink aan de weg getimmerd door overnames van nieuwe ketens en het uitbreiden van bestaande merken. Met een Franse naam, een Duitse bestuursvoorzitter, een Nederlands hoofdkantoor (op Schiphol) en een aanwezigheid in 43 landen is het nu vooral een internationale keten. Naast Pearle en Eyewish is GrandVision inmiddels eigenaar van het Duitse Apollo-Optik, het Britse Vision Express en het Franse GrandOptical, maar ook van Más Visión in Latijns-Amerika, Shanghai Red Star in China en Atasun Optik in Turkije. Alles bij elkaar is de keten goed voor 5.547 winkels en 25 duizend werknemers. De helft van de vestigingen bevindt zich in West-Europa, dat nog steeds de belangrijkste markt is - 65 procent van de 2,6 miljard euro omzet wordt in de regio gehaald.

Schaalvoordelen

Volgens analist Joost van Beek van zakenbank Theodoor Gilissen is een actief overnamebeleid een logische keus voor opticienketens. 'De winst is bij opticiens sterk gecorreleerd aan het marktaandeel. De schaalvoordelen zijn groot: als je meer kan inkopen daalt de gemiddelde inkoopprijs.'

De Nederlandse markt wordt gedomineerd door vier ketens. Naast Pearle en Eyewish zijn dat Hans Anders, eigendom van een andere investeringsmaatschappij, en het van oorsprong Britse Specsavers. De grote vier zijn goed voor ongeveer 40 procent van alle vestigingen en hongerig naar meer. Ze proberen de brildrager te verleiden met leeftijdskortingen, gratis tweede monturen en ander reclamegeweld. De reclame-uitgaven zijn dan ook enorm: in 2013 gaf GrandVision bijna de helft van haar omzet, 1,4 miljard euro, uit aan reclame. Want wie eens een klant is bij een opticien, is altijd een klant. De merktrouw is hoog en persoonlijke aandacht belangrijk. De overige 60 procent bestaat vooral uit kleine plaatselijke ondernemers.

'Lokale opticiens hebben intussen te lijden onder het geweld van de grote ketens. Het marktaandeel van de ketenbedrijven in de optiek neemt toe, maar de lokale opticien houdt in tegenstelling tot andere branches goed stand', zegt Brigitte Wieman van branchevereniging NUVO. De klein-tjes, goed voor 60 procent van alle vestigingen, moeten het doen met 40 procent van het marktaandeel. 'Waar de ketens elkaar op de prijs bestrijden, concurreren de kleinere opticiens eerder op service. Het zijn vaak kleine ondernemers die geworteld zijn in de lokale samenleving. In dorpen zijn ketens vaak niet eens aanwezig.'

Verkoop via internet is niet zo'n grote bedreiging voor opticiens, in tegenstelling tot veel andere sectoren van de detailhandel. 'Je hebt hoe dan ook een recept nodig , maar zelfs als je dat hebt, is het moeilijk om via internet een goed passende bril te krijgen en glazen op maat te laten slijpen', zegt Wieman 'Er bestaan bijvoorbeeld sites die vragen of je een foto kan sturen waarop je een creditcard op ooghoogte houdt.' Met contactlenzen spelen die problemen veel minder, die worden dan ook veel vaker via internet verkocht. Contactlenscontrole is daarbij wel van belang.

GrandVision richt voorlopig zijn blik vooral buiten Europa. Bestuursvoorzitter Theo Kiesselbach liet eerder al weten nog meer optiekketens over te willen nemen. De brillenboer hoopt te profiteren van de groeiende middenklasse in landen als Turkije, Mexico en India. 'In opkomende landen groeit het onderwijsniveau en kopen steeds meer mensen een auto of smartphone. Daardoor neemt de vraag naar brillen en contactlenzen toe. In West-Europa is natuurlijk niet zoveel groei meer te verwachten, hier neemt de vraag vooral nog toe door de vergrijzing', aldus Van Beek. 'De koopkracht in opkomende landen is nog niet zo hoog, maar als je daar een goedkope keten kan overnemen ben je al een heel eind op weg.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden