WINNAAR & VERLIEZERThierry Vanlancker & Frans Muller

De verliezer werd ineens de stille winnaar en de winnaar was juist de stille verliezer

Thierry Vanlancker. Beeld ANP Handouts
Thierry Vanlancker.Beeld ANP Handouts

Winnaar: Thierry Vanlancker, AkzoNobel

Verf is entertainmentproduct geworden

Verffabrikant AkzoNobel (Flexa, Sikkens) moest onlangs nog teleurgesteld afdruipen nadat een overnamebod van 1,4 miljard euro op de Finse verffabrikant Tikkurila was mislukt. Maar inmiddels zijn de gezichten opgeklaard. Niet alleen hebben ze de Amerikaanse concurrent PPG een poets gebakken (die moet door het bod van AkzoNobel 300 miljoen euro extra betalen voor het Finse bedrijf), daarnaast zwemt het bedrijf in het geld.

Het bedrijf kampt met wat topman Thierry Vanlancker cashrijkdom noemt. Eigenlijk heeft AkzoNobel genoeg cash om nieuwe overnameplannen te kunnen maken en de aandeelhouders een extra douceurtje te geven. Het dividend wordt verhoogd en het bedrijf koopt ook extra voor 1 miljard euro aandelen in. AkzoNobel is een stille winnaar van de coronacrisis. ‘Verf is een entertainmentproduct geworden. Sommige mensen hebben niets anders te doen dan schilderen’, zo zei Vanlancker onlangs al. De omzet nam in 2020 weliswaar met 8 procent af door de pandemie, maar de winstgevendheid steeg omdat consumenten massaal hun huis opknappen. AkzoNobel haalde daardoor voor het eerst een brutowinstmarge van 15 procent, waardoor Vanlancker en zijn cfo Maarten de Vries recht hebben op een extra miljoenenbonus. Dit jaar denkt het bedrijf de brutowinstmarge nog eens met 0,5 procentpunt op te kunnen schroeven. In 2017 was AkzoNobel zelf nog overnameprooi voor PPG. Maar die zal er niet over peinzen een zo duur bedrijf over te nemen.

Verliezer: Frans Muller, Ahold Delhaize

Er wordt meer verkocht, maar minder verdiend

Frans Muller. Beeld ANP
Frans Muller.Beeld ANP

Rob Trip riep deze week op het NOS Journaal Ahold, het moederbedrijf van Ahold en bol.com uit tot de grote winnaar van deze crisis: liefst 17,7 procent meer omzet in 2020. ‘We rennen naar de winkel en bestellen ons suf op internet’, zo zei hij. Maar in werkelijkheid vielen de cijfers van Ahold fors tegen. Dat topman Frans Muller niet glimmend van trots voor de camera stond, had niet alleen te maken met de lobby voor een coronabelasting.

Weliswaar wordt via het internet veel meer verkocht, maar de marges op thuisbezorgde boodschappen zijn fors lager dan die op boodschappen die in de winkel zelf worden verkocht. De jaarcijfers die Ahold deze week presenteerde, werden op de beurs ook flink afgestraft. De koers daalde met anderhalve euro: van bijna 24 euro tot 22,50 euro. Ook in vergelijking met een jaar geleden staat het aandeel 6 procent lager. Ahold Delhaize verkoopt weliswaar meer door de extra corona­klandizie, maar verdient niet veel meer. Integendeel, de winst daalde in 2020 van 1,8- naar 1,4 miljard euro. En het ziet er niet naar uit dat het dit jaar zoveel beter zal gaan, hoewel de supermarkten van Ahold (naast Albert Heijn ook Delhaize en het Amerikaanse Giant) en de drogisterijketen Etos door de lockdown in de winkelcentra nu een soort alleenrecht hebben. De coronacrisis brengt voor Ahold Delhaize ook veel extra kosten met zich mee, zoals de spatschermen in de winkels en de extra mensen die nodig zijn om de boel schoon te houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden