DE verliest octrooi op koffiepads

De koffieproducent Douwe Egberts is zijn Europese octrooi op de koffiepads voor het Senseo-koffiezetapparaat kwijt. Het Europees octrooibureau heeft donderdag bepaald dat de supermarktketen Vomar de pads mag produceren onder het eigen merk O’Lacy, zonder Douwe Egberts daarvoor een vergoeding te betalen....

Daarmee komt een eind aan een juridische strijd die Douwe Egberts vijf jaar geleden begon. De koffiebrander heeft tevergeefs getracht zijn octrooi te verdedigen; kort na de introductie van de koffiepads werden deze gekopieerd door concurrerende bedrijven die koffie produceren voor onder meer Vomar en Albert Heijn. De laatste schikte de zaak en ging DE zogenaamde licentierechten betalen.

Vorig jaar oordeelde de Hoge Raad dat Vomar geen inbreuk maakt op het octrooi. Voorwaarde was echter wel dat ook het Europese octrooibureau tot ditzelfde oordeel zou komen.

Dat is nu gebeurd. De uitspraak betekent dat koffiebranders Douwe Egberts geen licentievergoeding meer hoeven te betalen. ‘Het verlies van het octrooi betekent dat we onze investeringen niet kunnen terugverdienen’, zegt een woordvoerster van Douwe Egberts.

Het Senseo-apparaat was in 2001 de succesvolste innovatie, samen met de dvd-speler. Binnen drie jaar had een op de drie Nederlandse gezinnen een Senseo en verkocht het bedrijf alleen al in Nederland meer dan een miljard koffiepads. In 2002, een jaar na de introductie, waren de koffiezakjes goed voor 10 procent van de totale koffieomzet. Volgens het marktonderzoeksbureau AC Nielsen was dat het jaar erop al 36 procent. Het koffiefilter werd in een mum van tijd gekopieerd en de prijs zakte al snel van 12 naar 8 eurocent voor filters van derden. Douwe Egberts wil niet zeggen hoeveel omzet dit heeft gekost.

Vomar is verheugd over het oordeel van de Hoge Raad. ‘De uitspraak komt vooral de consument ten goede’, zegt Vomar-directeur Hans Wielinga. ‘Hierdoor kunnen de prijzen scherp blijven.’ Dat is volgens hem belangrijk omdat de koffiepad inmiddels goed is voor bijna 50 procent van de koffieomzet via supermarkten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden