Interview

De vechtlust van de spits tegen onzinnota's

Als een detective heeft oud-voetballer Dries Boussatta alles uitgezocht. Via de rechter eist vastgoedbeheerder WPM 15 duizend euro. 'Voor nota's waar niets van klopt', stelt Boussatta.

Dries Boussatta, baas van 5 koffiezaken in NL, heeft vandaag een zaak in de rechtbank tegen de verhuurder van een pand op het Bos en Lommerplein Beeld null
Dries Boussatta, baas van 5 koffiezaken in NL, heeft vandaag een zaak in de rechtbank tegen de verhuurder van een pand op het Bos en Lommerplein

Zakelijk bekeken zou het misschien verstandiger zijn als Dries Boussatta zijn conflict met beheermaatschappij WPM zo snel mogelijk zou beeindigen. Gewoon afrekenen, zijn espressobar BuonGiorno aan het Amsterdamse Bos en Lommerplein sluiten en verder met de vijf andere BuonGiorno's die hij elders in Amsterdam-West bezit. Door de hoge huur brengt de vestiging toch al weinig op. Dan is hij van het gezeik af.

Maar zo zit de oud-topvoetballer niet in elkaar. 'Ik geef niet op voordat ik gewonnen heb', zegt Boussatta (43). Vier keer speelde hij in Oranje, vier keer voor Marokko en inmiddels is hij succesvol ondernemer. Hij is zo ver gekomen door te vechten en dat doet hij nu dus ook. 'Het gaat ook niet alleen over mij, maar over veel meer kleine ondernemers die met maffia-methoden worden aangepakt. Ik doe dit ook voor hen.'

Vandaag staat Boussatta in de Amsterdamse rechtszaal. Officieel tegenover verhuurder Dela Vastgoed, maar eigenlijk dus tegen WPM, de grootste beheerder van winkelvastgoed in Nederland. Een organisatie die zich erop beroemt dat zij voor verhuurders een 'hoger dan gemiddeld marktconform rendement realiseert op het door ons beheerde vermogen in vastgoed'.

Kleine winkeliers

De hoge servicekosten nekken meerdere kleinere winkeliers. Lees het artikel hier.

Als een detective heeft Boussatta zich de afgelopen maanden in de zaak vastgebeten. Om bewijs te verzamelen dat WPM dat rendement op het Bos en Lommerplein behaalt door hem en andere kleine ondernemers te hoge servicekosten in rekening te brengen. En dat ondernemers die klagen over oncontroleerbare nota's 'dreigbrieven krijgen van een incassobureau in plaats van fatsoenlijk antwoord'.

De winkeliers op het Bos en Lommerplein juichen hem toe. En bij Detailhandel Nederland vinden ze dat de vechtlust van Boussatta 'heel erg te prijzen is'. Veel winkeliers in Nederland hebben namelijk te maken met hoge en ondoorzichtige servicekosten, zien ze bij de brancheorganisatie. 'Maar ze hebben meestal de tijd en vooral het geld niet om daarover de confrontatie aan te gaan. Goed dat dat nu wel gebeurt.'

Naheffing

De zaak begon voor Boussatta toen hij in 2014 twee afrekeningen kreeg voor de servicekosten over 2012 en 2013. Hij moest respectievelijk 449 en 6.078 euro bijbetalen voor gemaakte servicekosten - boven op de 4.857 euro die hij maandelijks al betaalt aan huur, waarvan 808 euro aan voorschot voor de servicekosten.

Die 6.000 euro kan gewoon niet kloppen, zegt Boussatta. Hij vroeg dus aan WPM om uit te leggen hoe dat bedrag is opgebouwd. Na lang aandringen volgt er een Excelbestandje met algemene informatie over de servicekosten voor het hele plein. Vreemd is in elk geval dat de narekening volgens WPM uit hoge stookkosten bestaat, terwijl de stookinstallatie in de espressobar gedurende het hele jaar 2013 kapot was.

Tegelijkertijd speelt er een kwestie rond de sprinklerinstallatie. Bij een keuring, in opdracht van WPM, is in 2013 gebleken dat de koffiezaak niet brandveilig was, omdat er een zolder in de koffiezaak is gebouwd. Volgens WPM heeft Boussatta die verbouwing gedaan en moet hij dus de 3 duizend euro voor twee extra sprinklers dragen. Maar Boussatta kan met foto's aantonen dat de zolder er al was toen hij het huurde, en aangezien de brandveiligheid voor rekening van de verhuurder komt, weigert hij te betalen. Via de rechter probeert WPM nu in totaal ruim 15 duizend euro van Boussatta te krijgen.

Boussatta is lang niet de enige winkelier op het plein die het met WPM aan de stok heeft. Zo is er Rob Brom, Boussatta's voormalige buurman op het plein. Brom sloot zijn schoenwinkel deze zomer 'met pijn in het hart'. 'Ik was in 2004 een van de eerste winkeliers toen het vernieuwde plein werd opgeleverd, daarvoor stond ik al jaren op de markt die op het oude plein werd gehouden. Maar de laatste jaren het ging niet meer'.

Brom stopte in de eerste plaats omdat het 'niet lekker gaat in de retail' en omdat de markt op het plein de afgelopen jaren steeds minder bezoekers trok. 'Maar de hoge naheffingen voor servicekosten hebben me ook nog een zetje gegeven. Op zeker moment was het 2 duizend euro, ik begreep niet waar het vandaan kwam. Ze hadden het over stookkosten. Ik geloofde er niets van, maar wat kun je? Ik was druk mijn zaak overeind aan het houden; advocaten en al die ellende kon ik niet betalen. Dus dan vroeg ik maar of ik het in termijnen kon afdoen.'

Bij Tugay Erciyes van snackbar PittStop is het verhaal niet veel anders, behalve dat zijn zaak nog open is. Erciyes heeft volgens WPM een betalingsachterstand van rond de 40 duizend euro. 'Ik zou heel veel stookkosten maken - terwijl ik hun verwarmingen hier nooit aandoe', zegt Erciyes gelaten vanachter een kop koffie in zijn broodjeszaak. Hij wijst op de plastic lamellen die voor de open deur hangen en de elektrische kachel die hij zelf heeft geïnstalleerd.

'Ik wilde dus weten waar die kosten vandaan komen. Daar kreeg ik heel lang geen antwoord op en ineens stuurden ze de deurwaarder op je af.' Erciyes heeft zijn zaak te koop gezet. De zaken zijn al slecht op het plein, zegt hij, wijzend op een verlaten marktstal waar kleding in de wind wappert. 'Alleen op zaterdag zit de zaak vol. En door dat gedoe met WPM heb ik er helemaal geen zin meer in.'

Lekkage

In de telefoonwinkel van Atakan Ceyhan , een paar winkels verderop, is vorig jaar een sprinkler gesprongen. 'De hele zaak stond blank en het lekte door naar de garage.' De waterschade in de winkel was gelukkig te overzien. Maar WPM stuurde later een rekening van 15 duizend euro voor de garage. De lekkage was volgens WPM de schuld van Ceyhan. 'Omdat die sprinkler te dicht tegen mijn rolluik aan zat zou hij gesprongen zijn. Maar dat is echt onzin, die constructie zag er al jaren zo uit. Ik heb ze een brief met allemaal foto's gestuurd.'

Toen niet veel later ook spontaan een sprinkler afging in het lege filiaal van de Rabobank heeft Ceyhan daar een paar foto's van gemaakt en opgestuurd naar WPM. 'Sindsdien heb ik niets meer van ze gehoord, ik hoop nu maar dat het boek dus gesloten is.'

Sinds Dries Boussatta een dagvaarding heeft gekregen voor de 15 duizend euro die WPM nog van hem te goed zegt te hebben, is hij vol op het onderzoek gedoken. Bij de huismeester kon Boussatta een foto van het Excelbestand maken met de meterstanden. Daaruit blijkt dat bij hem geen stookkosten zijn opgenomen, en dat de meterstanden van de schoenwinkel en PittStop veel hoger zijn dan die van de Blokker-vestiging. 'Terwijl die Blokker veel groter is; ik heb het gevraagd aan het personeel, maar daar staat altijd de airco of de verwarming aan. Dus dit stinkt gewoon.'

Ook is hij erachter dat het bedrijf dat namens WPM de brandveiligheid controleert helemaal niet bevoegd is. In de processtukken heeft hij een brief laten opnemen waarin certificeringsbedrijf KIWA dat officieel aan hem bevestigt.

Boussatta en zijn advocaat Khalid Kasem hebben er alle vertrouwen in dat zij 'de wedstrijd' vandaag gaan winnen. Om de druk nog wat op te voeren heeft hij de publiciteit gezocht. 'In winkelcentrum Brazilië, hier in Amsterdam, hadden de ondernemers ook problemen, maar sinds die daarover in de media hebben geklaagd is WPM zich een stuk beter gaan gedragen.'

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden