De trein vertrekt op tijd, alleen soms iets te snel

De Nederlandse Spoorwegen rijden al tien dagen volgens een nieuwe, sterk aangepaste dienstregeling. Afgezien van her en der een vertraging en een tekort aan rijtuigen, verloopt de operatie opmerkelijk geruisloos....

De punctualiteitcijfers van de eerste week wijzen op een verbetering van de betrouwbaarheid. Een inventarisatie van reizigersorganisatie Rover – ‘de nieuwe dienstregeling heeft niet geleid tot chaos’ – is evenzeer positief. Alleen op zwaarbelaste knooppunten bij Gouda, Amersfoort en Arnhem heeft de NS zijn zaken nog niet op orde.

De geruisloze operatie doet denken aan de ook zo gevreesde invoering van de girale euro en de problematiek met computers rond de millenniumwisseling. Vooraf wordt gevreesd dat een grote ommezwaai resulteert in chaos, maar juist vanwege dit besef en de uitgebreide voorbereidingen valt dat vaak mee. Ook de NS heeft zich terdege voorbereid en werknemer, materieel en klant tijdig klaargestoomd voor de nieuwe routes en vertrektijden.

Deze constatering is geen garantie voor succes. Ook in het nieuwe systeem zullen vallende bladeren, een tekort aan rijtuigen en afwezig personeel leiden tot vermaledijde vertragingen. Maar als de nieuwe aanpak van de NS functioneert, hoeft de vertraging van één trein niet meer tot een kettingreactie van vertragingen te leiden.

De aanpassing van de nieuwe dienstregeling komt op een economisch gunstig moment. Door een combinatie van enerzijds economische groei en anderzijds aanhoudende fileproblematiek, zit het treinverkeer na jaren van stagnatie weer in de lift. Die groei zal de komende periode aanhouden. De nieuwe dienstregeling biedt meer flexibiliteit en ruimte op het spoor om daarop in te spelen. De NS zou er goed aan doen op drukke trajecten tijdig aanpassingen in frequentie en treinlengte door te voeren.

Voor reizigers van en naar bijvoorbeeld Noord-Nederland, Woerden en Zoetermeer zal de nieuwe dienstregeling desondanks als een verslechtering gelden. De treinen naar deze plekken vertrekken minder vaak en zijn langer onderweg dan voorheen. Hoe vervelend deze verschraling voor de betrokkenen ook is, het is geen valide argument voor een aanpassing van de dienstregeling. Verworven rechten bij een treinverbinding kunnen en mogen geen reden zijn voor inertie.

Een kleine smet op de nieuwe dienstregeling is de gewijzigde procedure bij het instappen van een trein. Waar reizigers voorheen nog tot op het moment van vertrek konden instappen, sluiten de treindeuren nu vijftien seconden voor de beoogde vertrektijd. Deze nieuwe instapprocedure is bedoeld om treinen exact op tijd te laten vertrekken; een lovenswaardig streven. Aangezien de NS verzuimd heeft deze nieuwe instapmethode aan zijn reizigers te vertellen, staan vele reizigers dagelijks voor een dichte deur. Naast irritatie kan dat leiden tot gevaarlijke situaties op het perron. Hoogste tijd dat de NS zijn reizigers waarschuwt dat de treinen zich iets eerder klaar maken voor vertrek.

Reageren? volkskrant.nl/commentaar

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden