NieuwsJaarcijfers

De toekomst van de luchtvaart? Lufthansa kan er geen zinnig woord over zeggen

Als een stakker die in het duister tast. Dat is de beste omschrijving van de luchtvaartsector in tijden van het coronavirus. Dat bleek donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers over 2019 door Lufthansa. Het Duitse vliegbedrijf durft geen enkele verwachting uit te spreken over wat dit jaar zal brengen.

Beeld EPA

Die somberheid voorspelt weinig goeds voor de branche in zijn geheel: als de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa niest, kun je er gif op innemen dat de rest ook kwakkelt. ‘Wij reageren twee keer zo sterk op grote economische veranderingen’, zei topman Carsten Spohr van Lufthansa op het hoofdkwartier in Frankfurt. Zijn financieel directeur bevond zich op veilige afstand in Stockholm, alle journalisten stelden via internet hun vragen.

Vooral nadat het coronavirus vorige maand opdook in Italië, regent het annuleringen door klanten die niet meer weg kunnen of willen en is het aantal boekingen vrijwel opgedroogd, aldus Spohr. Van de vloot van 763 toestellen staan er binnenkort 700 aan de grond. Hoe snel die weer de lucht in kunnen, hangt af van hoeveel landen hun grenzen gesloten houden voor reizigers uit het buitenland en hoelang.

‘Als een vliegtuig een nacht stilstaat, kost het 60 minuten om hem weer gereed te maken. Staat-ie enkele dagen geparkeerd, dan vergt het enkele uren. Maar als toestellen langer stilstaan, heb je misschien wel weer weken nodig om ze weer op te starten’, aldus Spohr. ‘Ook als we straks weer kunnen vliegen, gaat het lang duren voordat de gewone dienstregeling weer op orde is.’

Lufthansa voert nog maar een handvol reguliere lijndiensten uit, naast 140 vluchten om gestrande passagiers naar huis te halen. Dat noodplan duurt tot 19 april en vormt nog 5 procent van het normale vluchtschema. Spohr: ‘Normaal verwerken we 280 passagiers per minuut.’ Het bedrijf houdt al zijn 13 vrachtvliegtuigen in de lucht en gaat na of het zin heeft om andere vliegtuigen voor vrachtvervoer in te zetten. Normaal gaat 50 procent van alle zendingen mee in de buik van Lufthansa’s passagierstoestellen.

Op de pof

Ondanks een brutowinst van ruim 2 miljard euro in 2019, is Lufthansa naarstig op zoek naar geld om het bedrijf overeind te houden. De laatste weken heeft het al 600 miljoen euro aan extra financiering weten los te peuteren. Het had nog een doorlopend krediet van 800 miljoen. In kas zit nog 4,3 miljard euro. Financieel directeur Ulrik Svensson wilde geen enkele voorspelling doen over hoe lang Lufthansa het daarmee kan uitzingen.

‘We zijn wel beter gepositioneerd dan andere maatschappijen om geld te lenen’, zei Svensson, ‘aangezien we 86 procent van onze vliegtuigen in volledig eigendom hebben. Dat vertegenwoordigt een boekwaarde van 10 miljard euro.’ De toestellen kunnen als onderpand dienen.

De sector zal deze crisis niet overleven zonder hulp van de regeringen, benadrukte Spohr. ‘De Duitse overheid heeft zich voorlopig garant gesteld voor 60 tot 70 procent van de lonen van de Lufthansa-werknemers, maar er is meer nodig.’

De topman verwees naar andere landen waar de overheid al met een reddingsplan over de brug is gekomen, zoals in de VS waar president Donald Trump 50 miljard dollar ter ondersteuning van de luchtvaart heeft toegezegd. Denemarken en Zweden hebben SAS 302 miljoen euro toegezegd. Italië heeft deze week de nationale luchtvaartmaatschappij genationaliseerd. Alitalia maakt al sinds 2002 geen winst meer en is al drie jaar technisch bankroet.

De aandeelhouders van Lufthansa zullen moeten meedelen in de pijn. De uitbetaling van dividend is tot nader order opgeschort. De directie levert dit jaar 20 procent van zijn basissalaris in.

In de luchtvaart is het devies: stoelriemen vast! 

Consumenten die hun vliegreis in rook zien opgaan door de coronacrisis hoeven geen genoegen te nemen met louter het recht tot omboeking of een tegoedbon voor een reis op een later tijdstip. Dat heeft de Europese Commissie besloten, tot afgrijzen van de International Air Transport Association (IATA) en Airlines for Europe (A4E). 

De meeste luchtvaartmaatschappijen zullen eind mei failliet zijn, als de catastrofe door het coronavirus voortduurt. Tot die apocalyptische voorspelling komt het Centre for Aviation (Capa), een Britse marktonderzoeker. ‘Vermoedelijk zijn veel luchtvaartbedrijven technisch al bankroet, of op zijn minst niet in staat om aan hun schuldenverplichtingen te voldoen.’ 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden