De Telegraaf niet meer in de race voor overname SBS

De Telegraaf Media Groep (TMG) is niet meer in de race voor de overname van SBS Nederland. De uitgever van de grootste krant van Nederland kwam er niet uit met beoogd partner Cyrte, de investeringsmaatschappij die een deel van het vermogen van John de Mol beheert.

Het SBS-gebouw in Amsterdam. © anp

Dit melden bronnen rond het overnameproces. De mediaondernemer en miljardair zou inmiddels optrekken met bladenuitgever Sanoma, een andere gegadigde om het bedrijf achter SBS 6, Net 5 en Veronica te kopen.

TMG zou de overname samen doen met Cyrte, dat het grootste deel van de financiering zou regelen. De investeringsmaatschappij stelde daartoe wel een reeks voorwaarden, zoals de zeggenschap over de programmering. Cyrte, ook aandeelhouder in TMG, heeft formeel geen banden met De Mol. 'Maar de voorwaarden die gesteld werden aan TMG, kwamen De Mol wel goed uit', merkt een ingewijde op.

Minderheidsbelang

Ook voor een minderheidsbelang zou TMG nog fors moeten betalen: SBS Nederland moet volgens de laatste schattingen een miljard euro opbrengen. Die combinatie van veel geld en weinig zeggenschap was voor het mediabedrijf reden af te haken. De overname alleen doen was gezien de enorme bedragen geen optie.

SBS Nederland is te koop gezet door ProSiebenSat1. TMG heeft een belang van 6 procent in het Duitse tv-bedrijf en houdt dat nu zo.

TMG heeft de zakenbank JP Morgan, die de verkoop van SBS begeleidt, vorige week al laten weten geen bod te zullen doen. De uitgever mocht geen mededelingen doen tot vandaag, als de termijn afloopt voor gegadigden om zich te melden, met een officiële verklaring dat de financiering geregeld is. Ondanks de enorme bedragen is de interesse in SBS groot: tv is populair bij adverteerders en het komt zelden voor dat zenders te koop zijn. Zelf een zender beginnen is ook duur, en veel ingewikkelder.

De Persgroep

Naast Sanoma en De Mol heeft ook De Persgroep interesse getoond in SBS. De Persgroep is de Belgische uitgever van onder meer de Volkskrant, Trouw en het AD. In België is de uitgever mede-eigenaar van de commerciële zender VTM. Sanoma is vooral bekend als uitgever van Libelle en Donald Duck. Het bedrijf wil ook actief worden in bewegend beeld. Sanoma is ook de uitgever van een reeks tv-gidsen. Dat kan van belang zijn, omdat met de SBS-zenders ook het Veronica Magazine in de verkoop gaat, met een oplage van zo'n 850 duizend exemplaren een van de grootste tijdschriften van Nederland.

Sanoma zou in de eerste ronde het hoogste bedrag op tafel hebben willen leggen. Volgende week moet duidelijk worden met welke partij of partijen ProSiebenSat1 gaat onderhandelen. John de Mol wil met SBS vooral een eigen platform om zijn programma's uit te proberen, zodat hij ze bij succes internationaal kan verkopen. Dat platform heeft hij al bij RTL, maar daar heeft hij het als minderheidsaandeelhouder niet alleen voor het zeggen. Mocht De Mol SBS krijgen, dan moet hij zijn belang in RTL kwijt.

Volg de Volkskrant op Twitter

Word vriend van de Volkskrant op Facebook

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden