De Telegraaf heeft wat John de Mol graag wil

Blijft Sport 7 John de Mol dan eeuwig achtervolgen?..

Van onze verslaggever Wilco Dekker

Sinds deze week heeft Europa er een nieuw media-imperium bij. KKR en Permira hebben voor 3 miljard euro de grootste commerciële zender van Duitsland, ProSiebenSat1, gekocht. Beide opkoopfondsen waren al eigenaar van SBS Broadcasting en willen de stations nu samenvoegen tot een mediaconcern dat de strijd aankan met de marktleider RTL.

Deze uitkomst van de strijd rond ProSieben – onder meer PCM-eigenaar Apax en Silvio Berlusconi grepen mis – zal bij De Telegraaf Media Groep (TMG) met instemming zijn begroet, en bij Talpa met gemengde gevoelens zijn ontvangen. Want De Telegraaf heeft wellicht wat Talpa graag zou willen hebben.

TMG kocht ooit voor 55 miljoen gulden (25 miljoen euro) een belang van bijna 30 procent in SBS, met de zenders SBS 6, Net 5 en Veronica. Die belegging bleek vorig jaar al een schot in de roos, toen KKR en Permira 2,1 miljard euro betaalden voor het moederbedrijf SBS International. Nu de fondsen ook ProSieben hebben, zit TMG strategisch en financieel helemaal goed.

Vorig jaar kon TMG de Nederlandse SBS-zenders overnemen. Het bedrijf koos echter voor een belang van 20 procent in SBS International, onder meer omdat uitgevers van de Mediawet maximaal 35 procent in een tv-zender mogen hebben. De Telegraaf had SBS dan moeten doorverkopen, bijvoorbeeld aan Talpa. John de Mol wil SBS dolgraag hebben, om de zenders samen te voegen met het eigen, weinig succesvolle kanaal.

Door de jongste aankoop van KKR en Permira zit De Telegraaf in een zetel en staat John de Mol voorlopig buitenspel. Volgens insiders peinzen de fondsen er niet over de Nederlandse tak aan De Mol te verkopen; het is een van de best lopende SBS-onderdelen. De Mol zou zich kunnen inkopen in het nieuwe media-imperium, maar Permira en KKR hebben hem niet nodig.

De vraag voor De Mol is dus wat De Telegraaf precies heeft, en wat het er mee gaat doen. Bij de aankoop van de 20 procent in SBS International hield TMG ‘bepaalde rechten’ bij een eventuele verkoop van SBS of SBS Nederland. Een woordvoerder wilde vrijdag niet zeggen of het bedrijf dus nog steeds SBS 6, Net 5 en Veronica in handen kan krijgen.

Mocht dat zo zijn, dan is het nog de vraag of de uitgever de zenders wil verkopen aan De Mol. Die zal er veel geld voor overhebben en bovendien zijn de banden tussen beide bedrijven niet slecht: nog onlangs schoot de chef Privé van de krant, Wilma Nanninga, Talpa te hulp, door mee te doen aan het matig bekeken De Gouden Kooi.

Maar aan de andere kant wordt de Mediawet wellicht versoepeld, zodat TMG meer mag gaan doen met tv. En aan de laatste samenwerking met De Mol denkt De Telegraaf ook niet graag terug: het roemloos mislukte Sport 7.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden