De taugé reist nu per binnenschip

Ze hadden er nooit over gedacht dat het ook anders kon, bekent bedrijfsleider J. Kuijper van taugékwekerij Evers Specials BV....

Van onze verslaggever Mac van Dinther

Min of meer bij toeval ontdekte Kuijper dat transport over water voor zijn bedrijf niet direct goedkoper, maar wel gemakkelijker is. 'De containers komen met een stuk of zes tegelijk aan in Rotterdam. Vroeger moesten we ze meteen ophalen, anders was je kadegeld kwijt.'

In Oosterhout was het een 'heksenketel' als de hele vracht in één keer binnenkwam. Kuijper moest losploegen huren om de klus te klaren. 'Een hoop gedoe.' Sinds kort gaat het er rustiger aan toe. De containers gaan per schip van Rotterdam naar Nijmegen. Vervolgens brengt een vrachtwagen ze één voor één naar Oosterhout, waar de boontjes ontkiemen tot taugé. Het resultaat: minder overbodige drukte bij hem en minder vrachtwagens op de weg.

Verandering van transportmethoden, modal shift in vaktermen, is een belangrijk onderwerp in transportland. Het meeste vervoer gaat nog steeds over de weg, maar de overheid stimuleert vervoer via spoor en water. Minder vrachtwagens betekent minder volle wegen en een schoner milieu.

Volgens een vorig jaar uitgevoerd landelijk onderzoek bij honderd bedrijven zou jaarlijks 4 miljoen ton goederen op andere manieren dan over de weg vervoerd kunnen worden. Dat betekent ruim honderdduizend vrachtwagens minder op de weg en 76 duizend ton minder CO 2 in de lucht.

Voor de provincie Gelderland, die de belangrijkste vaarwegen door zijn gebied heeft lopen, kunnen de resultaten aanzienlijk zijn, blijkt uit een vervolgstudie. Onderzoek bij 25 Gelderse bedrijven geeft aan dat tien miljoen kilometer wegtransport kan worden verlegd naar spoor en water. Maar ondanks de hooggestemde verwachtingen heeft alleen taugékweker Evers de daadwerkelijke overstap gemaakt van weg naar water. Van de 24 andere bedrijven onderzoekt één bedrijf mogelijkheden om een kade aan te leggen.

Op papier ziet modal shift er goed uit, maar in de praktijk zitten er veel haken en ogen aan, erkent I. van der Veen, die voor de provincie bij het onderzoek betrokken was. 'Er zijn afspraken gemaakt met leveranciers, er zouden kaden gebouwd moeten worden.' Bovendien ontbreken cruciale faciliteiten, zoals een shuttle per spoor naar Duitsland.

Voor lang niet alle bedrijven is het de moeite waard. Afvalverwerker ARN in Weurt bijvoorbeeld krijgt zijn afval uit de regio. Overslag op schip is op dat traject niet rendabel.

De overstap van weg naar water is eigenlijk alleen aantrekkelijk voor goederen op de as Rotterdam-Arnhem/Nijmegen-Duitsland. En dan nog niet eens voor alle stromen, aldus logistiek consultant F. Abbenhuis van chemiebedrijf BASF in Arnhem. BASF heeft een fabriek in Ludwigshafen, aan de Rijn. Toch komen de spullen per vrachtwagen naar Nederland. 'Dit traject zit vol vrachtwagens op de terugweg naar Nederland. Die zijn tegen zeer concurrerende prijzen tuk op lading .'

De terughoudendheid van bedrijven om de weg te verlaten is weinig hoopgevend voor het Multi Modaal Transport Centrum (MTC) dat gepland is in Valburg, bij Nijmegen. Het MTC moet een knooppunt worden voor overslag van goederen via weg, water en spoor (de Betuwelijn).

Het MTC, totale kosten 1,2 miljard gulden, bevindt zich in een cruciale fase. In de komende weken beslissen provincie en gemeenten over een investering van 2,4 miljoen gulden. Tegenstanders zeggen dat het MTC het zoveelste ordinaire bedrijventerrein wordt nu de noordtak van de Betuwelijn al is geschrapt en de zuidtak bijna.

Maar W. van den Heuvel van Binnenlandse Container Terminals Nederland (BCTN) gelooft er heilig in. Zijn bedrijven in Den Bosch en Nijmegen slaan containers over van schepen op vrachtwagens. 'Wij groeien nog steeds als kool.' BCTN handelt jaarlijks 30 duizend containers af. 'Dat is elke dag vier kilometer vrachtwagen.'

Toch houden veel bedrijven de boot af, beaamt hij. 'Er is een angst om zich aan water te branden. Transporteurs zijn conservatief. Zolang er plaats is op de weg, blijven ze bij de vrachtwagen.' Vrachtwagens brengen goederen van deur tot deur. Overslag per schip geldt als omslachtig.

In de praktijk valt dat mee, aldus taugékweker Kuijper op een rondgang langs de tropisch warme en vochtige cellen waar de groente in gedijt. Het enige dat hij hoeft te doen is bellen als de containers in Rotterdam zijn en ze worden voor zijn deur afgeleverd.

Toch speelt het wel een rol, zegt Abbenhuis van BASF. 'Elke overslag betekent extra geld en extra tijd. Dat loont alleen op grotere afstanden.' Maar soms worden de moeilijkheden overdreven. 'Het is ook een kwestie van planning. Dat vraagt een mentality-shift.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden